פעם היה נהוג במחוזותנו חופשה בבית הבראה מטעם המפעל, כמו בשירו הסטירי של בומבה צור על אוכל או בשירו של חיים חפר על היא והוא והחופש בבית הבראה. היום זה נקרא outdoor training או ברשאי תיבות ODT - שהיא שיטת הנחייה ופיתוח קבוצתי שמטרתה פיתוח כישורים חברתיים והקניית מיומנויות ניהול ומנהיגות לעובדים ולמשתתפים, באמצעות פעילות אתגרית, כגון סדנאת בישול.



סטודיו שף-ארז שטרן ערוך ובנוי לשלב סדנאת בישול כחלק אינטגרלי ממתודת ה-ODT המבוססת על מפגש של חברי הצוות עם סדרת משימות מאתגרות בסביבת עבודה חדשה ושונה משגרת יומם.
במהלך הפעילות באות לידי ביטוי יכולות ומיומנויות אישיות וקבוצתית כאחד. בהיבט האישי מפגישה הפעילות את המשתתפים עם יכולות כגון: כושר מנהיגות, יכולת ביטוי ודרכי תקשורת בינאישית, התמודדות עם מצבי חוסר ודאות, יכולת עבודה בצוות, התמודדות עם קבלת סמכות ולקיחת אחריות. ובמקביל ניסוי של עבודה תחת לחץ תוך הקפדה על ניקיון, סדר וארגון.
בהיבט הקבוצתי באים לידי ביטוי יכולות כגון: קבלת החלטות כצוות, ניהול משימות וסיכונים, יכולות תקשורת ושתוף מידע, יכולות הנעת תהליך ועוד.

עקרונות ה - ODT
למידה דרך חוויה והתנסות - מחקרים מלמדים כי הדרך היעילה ביותר לרכישת כלים, כרוכה בהתמודדות עם בעיות המאפשרות תרגול ומציאת פתרון, בסביבה ובתנאים הקרובים למציאות. סדנת ה-ODT מביאה את המשתתפים לרמות חשיבה וחוויה גבוהות, ויוצרת קרקע פורייה ללמידה, לקשב ולהפנמה. מעורבות רגשית וחווייתית מגבירות את פוטנציאל תהליך הלמידה, מפחיתה התנגדויות שונות ומאפשרת הפנמה ויישום של תוצרי הסדנא.
מסגרת עבודה קבוצתית - התנסויות במסגרת חוליות עבודה מאפשרות לחבריה להבין טוב יותר את הוויית הקבוצה הפנימית והחיצונית, באמצעות בחינה מתמשכת של עצמם, אל מול ההקשר החברתי. בהיבט האישי מאפשרת המסגרת הקבוצתית, למידה מעמיתים, תמיכה רגשית ופיסית, קבלת משוב מיידי מחבריה, תחושת שייכות והזדהות עם ערכיה ומשימותיה. בהיבט הקבוצתי מתקיים תהליך של גיבוש הקבוצה, חיזוק הזהות הקבוצתית והכרה בחולשותיה ויתרונותיה.
התאמה לאופי הקבוצה ומטרותיה - סדנת ODT אפקטיבית, מכוונת מטרה וברורה למנחים ולמשתתפים. מיפוי הצרכים והגדרת מטרות הסדנא מתבצעים על ידי אנשי מקצוע בשלב טרום הסדנא.
אופי האתגרים נגזר ממשימות הצוות בשגרה ובהתאם למיומנויות אותן מבקש הצוות לפתח על מנת לשדרג את ביצועיו. אלמנטים כוותק הקבוצה, רמת מיומנותה, בגרותה, ויכולתה הפיסית והמנטאלית ישפיעו על מורכבות המשימות.
שיקוף ועיבוד מונחה - התפקיד העיקרי של העיבוד הקבוצתי וההנחיה הוא לתווך בין החוויה וההתנסות בשטח לבין הלמידה. אופי המשימות מאפשר הגעה לתוצאה ברורה ואמיתית של ההתנסות, המופיעה כמדד של הצלחה או כשלון. בעזרת השיקוף והעיבוד המונחה מצליחים המשתתפים לעקוב ולהגדיר בצורה ממוקדת את הגורמים המקדמים או המעכבים, בתהליך ביצוע המשימה. המשוב המיידי יוצר תהליך אפקטיבי של למידה, הפנמה ויישום.
התוצרים של סדנת ODT
מחקרים בנושא מדגישים סדרה של מיומנויות אישיות וקבוצתיות הנרכשות בפעילות. סדנא בסגנון ODT בסטודיו שף-ארז שטרן תשפר משמעותית את יכולתו של הצוות להתמודד בהצלחה עם קבלת החלטות, לקיחת סיכונים, פתרון בעיות ועבודה יצירתית וממוקדת להשגת מטרותיו. בנוסף, מאפשרת הסדנה שיתוף מפרה של גישות בין המשתתפים השונים, והזדמנות להיחשף לרעיונות, הרגלים וכלים מעולמם המקצועי של המשתתפים.
במישור האישי מדגישים החוקרים מיומנויות כגון: שיפור בביטחון עצמי, עליה בנכונות לקחת סיכונים, שיפור במודעות ובדימוי העצמי, שיפור ופיתוח מיומנויות בתחום המנהיגות ופיתוח מיומנויות חשיבה רפלקטיביות.
במישור הבין אישי: קידום שיתופי פעולה, שיפור באפקטיביות של מיומנויות תקשורת, הגברת האמון באחר, הגברת השיתוף בתהליכי קבלת החלטות, מציאת דרכים חדשות ואפקטיביות לפתרון קונפליקטים ושיפור מיומנויות ומנגנוני פתרון בעיות.

לסטודיו שף-ארז שטרן גם שיתוף פעולה עם חברת הפקות טלויזיונית המצלמת את משתתפי הסדנא ועורכת את התוצרים לכדי סרטונים קצרים על גבי דיסק ונשמרים עם כל משתתף או לחילופין מאפשרים לפסיכולוגים ויועצים ארגוניים "לשבת" על חומר הגלם המצולם ולנתח סיטואציות ומצבים בתוך הקבוצה

הבאנו לכם מתכון מן המטבח המודרניסטי של בונבוני בננה-שוקולד שמתפצפצים בפה..כדי שתוכלו להבין עבודת צוות ועבודה תהליכית מה-הן...אז תהנו