תשאלו כל אדם ובעיקר כל יחצ"ן מה המשותף לארגונים כלכליים, קבוצות ספורט, אולפני סרטים, ולידוענים מסוגים שונים? התשובה תהיה פשוטה: הציבור מגלה בהם עניין.
לחילופין, ניתן לומר כי לכל הנ"ל יש רעיון, מסר, מוצר חדש או חדשות שלבטח יהיה בהם עניין לציבור ולשם העברתם הם נזקקים לתיווך. מהו אותו מתווך? זוהי מסיבת עיתונאים. אז מהי מסיבת עיתונאים? זוהי פלטפורמה המאפשרת חשיפה תקשורתית ולאחריה היא מוגשת בצורה מאסיבית, נגישה ונוחה ללעיסה ולבליעה - לקהל הרחב. בין אם מדובר בחדשות ייחודיות, השקות מוצרים, רפורמה כלכלית, מסר פוליטי או מהפך שיווקי. אנחנו, בסטודיו שף-ארז שטרן חושבים שאנו המקום האולטימטיבי לקיום אירועי יחסי ציבור ומסיבות עיתונאים. בסטודיו ארז שטרן, נערכים מספר רב של מסיבות עיתונאים במשך כל ימות השנה.


איך מתנהלת מסיבת העיתונאים? המסיבה יזומה על ידי יועצי תקשורת, אנשי יחסי ציבור או דוברים של הארגון או הפרט, הפונים לעיתונאים בבקשה להתכנסות משותפת במקום ספציפי. הכינוס נערך לשם הצגת דברים שלא ניתן להעבירם במסגרת הודעה לעיתונות, והוא משמש להסברה תמציתית ככל שניתן. כמה זמן מקובל לערוך מסיבת עיתונאים? מקובל לקבוע כי פרק זמן הניתן לכינוס עיתונאים הוא בין שעה לשעה וחצי.
במקרה של משברים תקשורתיים שמכונסים באופן ספונטני, נדרשת התארגנות טיפה שונה, כאשר מחצית מהזמן מוקדש לפרזנטציה והעברת המסרים ובמחצית הנותרת מוקדש לשאלות העיתונאים-עצמם.
אחד היתרונות הבולטים של מסיבת העיתונאים הוא ההזדמנות להשיב על שאלות ותהיות באופן מרוכז במקום להתרוצץ בין כלי תקשורת שונים ולחזור פעם אחר פעם על אותו המסר ולהישאל את אותם שאלות. בצורה כזו גם נוצר עניין תקשורתי רב, סביב נושא או מושא שלא היו בהכרח זוכים לאותו סיקור עיתונאי לולא היוזמה.
יוזם מסיבת העיתונאים קובע את מועדה בהתאם לשיקולים אסטרטגיים ותוך מודעות לזירה הפוליטית, הכלכלית והחברתית. כלל חשוב בנוגע לתזמון האירוע הוא בהתחשבות במועדי סגירת עיתונים ובמועדי שידורי החדשות ברחבי המדיה הרלוונטיים, ובאירועים סמוכים.
היכן מקיימים מסיבת עיתונאים? מיקום מסיבות העיתונאים נערכות ברוב המקרים באחת מבתי אגודת העיתונאים הפרוסים בישראל בשלוש הערים הגדולות: תל אביב, בירושלים או בחיפה. כיום, נפוץ לקיים את מסיבות העיתונאים גם בחדרים פרטיים או חדרי כנסים כמו זה של סטודיו שף – ארז שטרן.
מי מוזמן למסיבת עיתונאים? עיתונאים המשתתפים מוזמנים לפי הרלוונטיות שלהם לנושא המועבר, ויש להתחשב בכך אלא אם יש הגיון שיווקי בהזמנת כתבים מתחומים אחרים. תפקידם של העיתונאים קריטי - הם יכולים לשמש שופר חיובי לרעיונות, ומצד שני יכולים להיות אלו שיפילו את הדוברים ויפגעו במיזם ובמותג. זכות העיתונאים לשאול שאלות ולהתמודד מול הדוברים מטעם שהרי לשם כך הוזמנו. תפקידם לבקש הבהרות ולהקשות, בעוד שאחריות המארגנים היא להרשים אותם.
בסטודיו שף-ארז שטרן אנו עובדים מול כל משרד יחסי הציבור המבקשים להשתמש בשירותי השף. הסטודיו פתוח ומתאים לאורך כל ימות השנה.
רבים מאירועי מסיבות העיתונאים עצמם, אפילו אינם מגיעים לידיעתו של הציבור הרחב. בסטודיו שף - ארז שטרן אנו שומרים על דיסקרטיות אירועים שכאלה בדיוק באותו אופן שבו אנו שומרים על צניעותם ופרטיותם של שאר לקוחותינו הרבים.

נשמח לעמוד לרשות כל לקוח, חברה וארגון המעוניים לערוך מסיבת עיתונאים או כל אירוע יחצ"ני אחר. צלצלו עכשיו כדי להזמין מקום 050-5852785.

כחלק מהרצון של סטודיו שף-ארז שטרן לעזור ולהעשיר את כל אלה שאינם מעורים בהכרח בבראנז'ת העיתונות, רצינו להעשיר - ולכן תמצאו כאן מספר מושגים בסיסיים בתחום:
+ אייטם - הוא ידיעה המתפרסמת במדיה במטרה ליצור הדים.
+ אימות מידע - אחד מכללי הברזל של העשייה העיתונאית, לפיו כל מידע המתפרסם חייב להיות בדוק ומאומת על ידי מקורות אמינים.
+ אסטרטגיית יחסי ציבור - התוכנית ממנה נגזרת פעילות יחסי הציבור ועל בסיסה פועלים, הכוללת: הגדרת קהלי היעד, מסרים, מטרות ועוד.
+ אמברגו - מסירת מידע לעיתונאי בהתניה שהפרסום יהיה במועד שנקבע מראש.
+ אתיקה עיתונאית - כללי עשה ואל תעשה, כפי שנוסחו בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות.
+ אסטרטגיה - הדרך שבה משיגים את מטרות הארגון בסביבה תחרותית, כשהמטרה, שהצרכן יעדיף מוצר או ארגון על פני המתחרים. לכן - אסטרטגיה היא הדרך שבה ארגון משיג יתרון על מתחריו.
+ ביקורת - דפוס כתיבה הכולל ניתוח והערכה של תחומי תרבות בידור ועוד.
+ בעלות צולבת - שליטה של אדם או של חברה על כמה אמצעי מדיה בו זמנית.
+ ברווז עיתונאי - ידיעה שאין לה בסיס. ידיעה כזו, גורמת לצחוק ולקלס של מפרסם הידיעה או מו"ל שנתן לידיעה כזו לצוף.
+ בידול אסטרטגי - בידול המקנה יתרון תחרותי מתמשך בנסיבות קנייה מגוונות.
+ דד ליין - המועד האחרון שעל כתב להעביר את הכתבות למערכת.
+ דובר - החוליה המקשרת בין הלקוח לעיתונות. אחראי על העברת מידע שוטף לעיתונות תגובות ועוד.
+ דעות - שם כולל לכתיבה עיתונאית שבה מביע הכותב את דעתו ועמדתו.
+ הדלפה - העברת מידע לעיתונות ללא סמכות.
+ הודעה לעיתונות (קומוניקט) - מידע כתוב הנמסר לעיתונות על ידי דוברים או יחצ"נים במטרה לפרסום המידע. ההודעה לעיתונות היא כלי עבודה שכיח של אנשי יחסי ציבור.
+ הצלבת מידע - טכניקה מקובלת לאימות מידע, בדיקת מידע שהתקבל ממקור אחד באמצעות מקור או מקורות אחרים.
+ הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה - רשות ציבורית המפקחת על השידורים המסחריים בישראל. תפקידה של הרשות הוא לקיים שידורים באמצעות בעלי זיכיון ולפקח עליהם.
+ מבזק חדשות (קשות) - ידיעה אקטואלית בעלת חשיבות וערכיות חדשותית גובהה המחייבת פרסום מידי (לדוגמא: פיגוע המוני).
+ חדשות רכות - חדשות וסיפורים בעלי ערכיות חדשותית נמוכה יותר לעומת חדשות קשות.
חייב להיכנס - ידיעות וכתבות שעורכים מחויבים לשלבם בעיתון לפי הנחיית העורך.
+ חמשת הממים - מרכיבי המידע הבסיסי ואבני היסוד של כל דיווח חדשותי. מה, מי, מדוע, מתי, מקום ומרכיב שישי שמצטרף - כיצד.
+ חופש העיתונות - אחד מערכי היסוד של כל מדינה דמוקרטית, כדי להבטיח את תפקוד השלטון יש להבטיח את אי תלותה של העיתונות בשלטון ולהגן עליה מפני איומים מצדו.
+ טור - עמודת טקסט בעיתון (ידוע ומוכר הטור השביעי של אלתרמן).
+ ידיעה - הפריט העיתונאי הבסיס שעיקרו מידע על אירוע בעל ערכיות חדשותית.
+ ידיעה בלעדית - ידיעה שאינה מתפרסמת במקביל באמצעי תקשורת אחרים.
+ יחוס - ציון מקור המידע בכתבה או ידיעה.
+ יחסי ציבור (יחצנות, יח"צ) - פעילות תקשורתית שמטרתה להשפיע על הציבור, או על קהל + יעד מסוים, להשגת מטרות.
+ יחצ"ן - אדם המייצר עבור העיתונאים מידע רלוונטי עבור הלקוח שלו.
+ יועץ תקשורת -איש יחסי ציבור המנחה את הלקוח כיצד להתנהג ולפעול ומול אמצעי המדיה השונים.
+ כפולת עמודים - שני עמודים סמוכים בעיתון או בכתב עת.
+ כתב עת - מגזין המופיע בתדירות קבועה (ירחון, שבועון, דו שבועון) בדרך כלל במתכונת של חוברת.
+ כתבה - דיווח עיתונאי על נושא, אירוע, בן אדם וכו'. ההבדל בין כתבה לידיעה הוא בדרך כלל באורך (כתבה ארוכה יותר). ישנן מספר סוגי כתבות: מגזין, דיוקן, חדשות, צבע, ריאיון, רקע, תדמית, תחקיר ועוד.
+ לא לציטוט - מידע הנמסר לעיתונאי על ידי מקור מסוים (בין אם זה איש המקור ובין אם זה איש יחסי ציבור או כל אדם אחר) בתנאי מפורש שהמידע לא ייוחס לו או למקור שבשמו דיבר.
+ לא לפרסום - מידע הנמסר לעיתונאי על ידי מקור מסוים (איש יחסי ציבור- יחצ"ן או כל אדם אחר) בתנאי מפורש שהמידע הוא לא לפרסום.
+ מאמר - טקסט עיתונאי שהכותב מציג בו את עמדותיו.
+ מאמר מערכת - מאמר המציג את דעת מערכת העיתון. בדרך כלל בנושאים שעל סדר היום הציבורי.
+ מדור אישי - מסגרת קבועה בה מפרסם הכותב את דבריו בסגנון אישי.
+ מוביל דעה - אדם, קבוצה או ארגון העשויים להשפיע על החלטת רכישה של מוצר. המוביל + יכול להיות מומחה בתחומו או מוביל חברתי (לדוגמא: ספורטאי, פוליטיקאי, דוגמן, זמר וכו').
+ מועצת העיתונות - הגוף העליון של מוסד התקשורת בישראל, גיבש את תקנון האתיקה האמור להנחות את פעולת העיתונים והעיתונאים בישראל.
+ מוסף יומי - תוספת לעיתון או לכלי המדיה, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתון יומי (לדוגמא: ממון, מוסף ספורט, מוסף בריאות, יומן ליל שבת).
+ מוסף פרסומי - תוספת בתוך עיתון או בכלי מדיה, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתון (או מגזין) ועיקרו תוכן שיווקי קנוי.
+ מוסף שבועי - תוספת, בדרך כלל בתבנית של כתב עת המצורפת לעיתוני סוף שבוע (לדוגמא: שבעה ימים, מוסף תרבות).
+ ניהול משברים - כלי המאפשר לארגון להיערך לסיקור קשה ואפילו תהודה שלילית ולמזער את נזקי משבר, משבר גם מהווה הזדמנות לחזק את הקשרים בין ההנהלה לעובדים, להביא ללכידות פנימית ולהפוך את העובדים לשגרירים טובים יותר של הארגון.
+ ניוזלטר - עיתון חדשות עצמאי של החברה או הארגון אותו אפשר לדברר לקהלי יעד שונים.
+ סוכנות ידיעות - ארגון שמספק תוכן חדשותי (ידיעות, כתבות ותמונות) לאמצעי התקשורת.
+ ספין (סחריר) תקשורתי - תוכנית יזומה וקצרת טווח המתוכננת על ידי אישים, גופים ציבוריים ו/או תאגידים המסוקרים באופן ציבורי, שמטרתה למקד את תשומת הלב של הסיקור התקשורתי באובייקט אחר, או להעניק לסיפור המסוקר הטעיה בעובדות או בפרשנות.
+ סקופ - ידיעה בלעדית החורגת מן השגרה ומעוררת תהודה ומשמעותיות.
+ עורך ראשי - עיתונאי הבכיר ביותר העומד בראש מערכת העיתון/כלי תקשורת.
+ עיתונות צהובה - עיתונות סנסציונית שאינה מקפידה על דיוק בעובדות. מקורו של המונח בא מן השימוש בנייר צהוב על ידי עיתונים שונים (במטרה להבליטם מן המבחר הקיים בדוכני העיתונים) לעומת נייר דפוס לבן בהם משתמשים עיתונים "מכובדים" ו"מהוגנים".
+ פובליציסטיקה - כתיבת מאמרים ודעות.
+ פפרצי - כינוי לצלמי עיתונות האורבים לסלבס ואח"מים כדי לספק תמונת לעיתונים השונים.
+ פרילנסר - עיתונאי שאיננו נמנה עם צוות המערכת הקבוע של העיתון.
+ פרסום - אמצעי ליצירת דיאלוג עם קהלי היעד באמצעות תקשורת המונים. מטרותיו העיקריות של הפרסום הן: יידוע, שכנוע, אזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה. מאפייני הפרסום: תשלום עבור נוכחות במדיה, יכולת שליטה ובקרה גבוהה של המפרסם, אמינותה נתפשת כנמוכה וזאת יחסית לאמצעי שיווק אחרים כמו יחסי ציבור.
+ קהל יעד - בחירת הלקוח הפוטנציאלי לארגון, הבחירה קריטית וחשובה לתוצאות הקמפיין השיווקי התקשורתי.
+ רשות השידור - מפעילה טלוויזיה ורדיו ממלכתיים בישראל. הרשות פועלת מכוח חוק רשות השידור המחייב אותה לשדר תכניות בידור, חברה וכלכלה, תרבות ומדע (לדוגמא: ערוץ 1, רשת ב').
+ תוכן שיווקי - ייפוי למונח "פרסום סמוי" בעל הקונוטציה השלילית, כולל תוכן פרסומי במהותו אך שאינו מוצג כפרסומת אלא ככתבה.
+ תחקיר עיתונאי - נעשה על ידי עיתונאים המבקשים לחשוף מידע שאינו ידוע לציבור.
+ תיק עיתונות - תיק המכיל מידע כללי על החברה ועל מוצריה ומיועד לעיתונאים.
+ תקשורת שיווקית (מרקום) - תקשורת תומכת מכירות, המסייעת להשגת המטרות העסקיות של הארגון. כוללת את כל סוגי האמצעי התקשורת בהם ניתן להשתמש כדי להעביר מסרים לקהל היעד (החל מיחסי ציבור ופרסום עד עיצוב כרטיסי הביקור).

כולנו - בסטודיו שף - ארז שטרן, מקווים שעזרנו לכם לקבל קצת אוריינטציה לגבי תחום העיתונאות ויחסי הציבור כך שתוכלו להשתמש בכלים אלו לטובתכם. באם יש לכם כל שאלה אחרת, נשמח לעמוד לרשותכם בטלפון 050-5852785