Pin It

כששירתתי בצבא (ממש לא קרנבל - כמו בשירם של להקת הנח"ל) בתחילת שנות התשעים, היה לנו שקם ביחידה. 
בדלפק הצנוע של השקם היה ניתן לרכוש אוכל ושתייה וטואלטיקה לטובת החיילים ששירתו ביחידה. לא היה הרבה מבחר, לא היו הרבה אלטרנטיבות, השקמיסט היה המלך, וקנינו בערך כל מה שיכולנו ושהוצע לנו. בקיצור החיילים היו לקוחות שבויים.

בצה"ל של 2021 כבר אין שקם, אלא כוורת (ואין כבר שקמיסט, יש מש"ק כוורת). בישראל, יש כיום 300 נקודות מכירה ("כוורות") בבסיסי צה"ל,
עוד תשע חנויות על גלגלים שמגיעות לבסיסים הנידחים, ואפילו סופר בשירות עצמי במקום דלפק!
כיום, למרבה ההתפעלות יש אפילו אפשרות של הזמנות באינטרנט של חבילות לחיילים (ההורים מזמינים ומשלמים, והחייל מקבל חבילה תוך 4 ימים!). בקיצור, אמריקה!!!

מה שמעניין יותר בהרגלי הצריכה של החיילים של היום זה שהם ממש לא בקטע של למות (להקת פיקוד דרום), כפי שגם עלה מראיון שנתן מנכ"ל "כוורת" באחד ממוספי ערב החג בעיתונות, הוא שהם מוטי מותגים.
הם כבר לא מסתפקים במוצרים "פשוטים" או רגילים. כשניסו למכור בכוורות ופלים מצופים במארזים (חלומם הרטוב של חיילי שנות ה-90), הם נשארו על המדפים והחברה נתקעה עם מלאי עצום. בטח שאלתם את עצמכם, איזה שוקולד אם כך, החיילים של היום קונים הכי הרבה? והתשובה: קינדר!

 

החיילים גם רוכשים בבסיסים מכונות נספרסו וקפסולות קפה לשתייה במשרד (ויש לנו גם הקשר לתפוקת עובדים) או בבית, בשמים, טלוויזיות, ביגוד איכותי ועוד.
הכול של מיטב המותגים ובמחירים נוחים וזולים יותר מאשר מחוץ לבסיסים.
אם תעשו את האחד ועוד אחד שלכם תבינו שזה יוצא מאוד כדאי לחברות ולמותגים השונים למכור לחיילים:
ראשית, החברות מרגילות דור צעיר למותגים שלהן.

שנית, החברות המסחריות בונות לעצמן את מאגר או בסיס לקוחות של הדור הבא, כלומר מקורות צמיחה. 

שלישית, על העסקים שעובדים עם הכוורות מבינים, מאקלמים ונותנים תשובה רהוטה וקוהרנטית לטרנדים שהולכים בקרב אותם קהלים צעירים.

רביעית, הבנת צרכי הלקוחות עוזרת לחברות להשיק מוצרים חדשים או טעמים חדשים. דבר ידוע בעולם העסקים שהמפתח העיקרי לצמיחה והתפתחות תאגידית הוא בניית מחלקת מו"פ (מחקר ופיתוח) חזקים שיענו לצורכי השוק.

חמישית, החברות משתמשות בחיילים כ"שדה ניסוי" כי מה שנקלט אצל הצעירים ניתן למשוך גם לקהלים מבוגרים יותר בהמשך הזמן לאחר מכן.
החיילים של היום לא יחשבו כטיפשים וגם לא כפריירים. לרובם יש מעבר לגדר הבסיס – קניונים, בתי קפה ומרכזי קניות. הם רוצים להרגיש את תחושת החוויה וחדשנות, דורשים איכות ומותגים, וגם קונים יותר כשמתאימים את המוצרים במיוחד אליהם (לדוגמה, ב"כוורות" מוכרים מטענים לסלולר עם כבלים ארוכים מאלו שיש בחנויות הסלולר שמחוץ לבסיסים, כדי שהחיילים יטעינו בנוחות בנקודות חשמל רחוקות כמו למשל בין אוהל ועמודי-חשמל/עמודי-תאורה שממוקמים רחוק יחסית).

אז האם חיילי צה"ל מפונקים היום יותר מבעבר?
התשובה היא בפירוש כן!!! אבל – לא רק הם. כי אם כולנו כאזרחים מודעים וכלקוחות פוטנציאלים, מפונקים ומעורים היום משמעותית יותר מבעבר.
למעשה, אם נחליף את המילה חיילים במילה לקוחות – המסרים ישארו נכונים באותה מידה. כולנו רוצים איכות, חוויה, חדשנות, התאמה לצרכים שלנו, כמו גם להשתייך לתדמית שמשווקים לנו המותגים השונים.

כמו בכל שנה לקראת ראש השנה ויום הכיפורים המחייב את כולנו לחשיבה מחודשת על טעויות העבר, להודות בהן וללמוד מהן.
מה זה אומר לגביי כשף פרטי שמוכר ומשווק את האירועים שאני מציע ושאר מוצרים (שוברי מתנה למימוש כארוחות, שירותיי יעוץ למסעדות ולמתחמי אירועים, מגשי אירוח ואוכל מוכן) למגוון קהלים?
ראשית, כבר אי אפשר סתם להציע מוצרים ולקוות לטוב (זוכרים את הופלים המצופים של השקם?).

שנית, מה שהתאים ללקוחות בעבר, לא יתאים להם גם בימים אלו (מסעדות, קורונה ותו ירוק, זוכרים?...). ענף המסעדנות והאירועים (להם אני שייך) – עברו טלטלה חריפה לאור הקורונה, ולכן מסעדן או קייטרר שלא ידע להמציא את עצמו מחדש בתקופת משבר – קרס ואיבד את עסקיו.

שלישית, כיזם ובעל עסק הייתרון שלי על פניי מתחרים זה ההתחדשות, ההתעדכנות במה שקורה בתחום האירועים והמזון, בגיוון שאני מציע ללקוחותיי כל הזמן, הדיוק במוצרים השונים, היכולת להתאים כל הזמן את המסרים שלי, את המוצרים שלי ואת השירותים שלי ללקוחותיי.
אז מה הפואנטה בכל הכתבה הזו?
"אחרי החגים" זה כבר כאן ואחרי כל תקופת חגי תשרי, לא מפסיקים לחיות, לא מפסיקים לנשום, ולא מפסיקים לחגוג...אתם יודעים... ולכן כדאי להתחיל לתכנן את האירועים הפרטיים שלכם. בין אם מדובר ביומולדת אינטימי בקרב בני המשפחה או החברים. זוג חברים חוגג יום נישואין ואתם לא יודעים מה לתת לזוג (בין אם מדובר בזוג שכבר יש להם הכל ובין אם הם פודיז עם מטבח מושקע בבית - כאלה שהיו כבר בכל מסעדה). חבר או קולגה לעבודה יצאו לפנסיה ואתם מעוניינים לתת להם שובר מתנה ייחודי, שונה ואחר.
כנס עובדים אינטימי או יום עיון להנהלה שאתם חייבים לקיים בשנת הכספים הקרובה באופן שונה מאיך שנערכתם בשנים הקודמות?
אהה... בשביל זה אתם ח–י–י–ב–י–ם להרים אלי טלפון (050-5852785) ולהזמין מקום. זה פשוט, זה חכם וזה כדאי. אל תניחו שמה שעבד לכם בעבר יעבוד גם עכשיו, "אחרי החגים".

ותודה לד"ר שכנוע-עו"ד יניב זייד על העזרה בכתיבת המאמר

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.