Pin It

על אף שהאוקטוברפסט הינו פסטיבל הבירה הנחשב לגדול בעולם ונחגג בסתיו של כל שנה (למעשה החל מאמצע חודש ספטמבר ועד תחילת אוקטובר), הוא איננו כזה. אלא מציין את יום נישואיהם של לודוויג שליט בווריה עם בחירת ליבו תרזה נסיכת סקסוניה-הילדבורג-האוזן. סיבת הנישואין השמחה פשוט הפכה או מיסדה מסורת של חיבור בין מינכן העיר עם בירות ואוכל. לכן, אתר החגיגות נקרא Theresien Wiese והוא משמש כלוקיישן לפסטיבל בו נוסד בשנת 1810 (שנת נישואיהם של השניים). באותה חתונה, התושבים כל כך נהנו עד שהם החליטו להמשיך את המסורת ולעשותה שנה אחרי שנה.

כיום מדובר בפסטיבל מושקע בסטנדרטים הגבוהים ביותר, שכולל מערך לוגיסטי של 12,000 עובדים ומיליוני תיירים שנוהרים לשתות בהמוניהם. האתר בו מתקיים האירוע מורכב מ-14 אוהלי קונספט ענקיים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו הן ברמת העיצוב והן ברמת התוכנית האומנותית. כך למשל, ישנו אוהל שכולו מנות בשריות משוורים ואוהל של תחרויות חץ וקשת בסגנון של פעם ואוהלים המקוטלגים על פי המבשלות המשתתפות בפסטיבל ובכל האוהלים שולחנות וספסלים, להקות, נגנים ומלצריות מיומנות שמסוגלות לשאת בידהן עד 10 כוסות שכל אחת מהן שוקלת יותר מ-2 ק"ג. אגב, המלצריות הן אחת האטרקציות האהובות, רובן נבחרות בגלל צבע שערן הבלונדיני, לבושות בשמלות המזכירות את היידי בת ההרים, משמחות את האורחים בשירים וריקודים וחיוך ענק על הפנים.
אבל עם כל הכבוד למלצריות, הבירה היא כמובן הכוכבת המרכזית של הפסטיבל. יש שש מבשלות בירה מקומיות המורשות לייצר את הבירה המסורתית של אוקטוברפסט והן אלה אותן מבשלות שבישלו את הבירה המקורית שהוגשה בחתונה ההיסטורית - מבשלת ספאטן, אגוסטינר בראו, פאולנר, האקר-פשור, הופבראו ולוונבראו. הבירה עצמה היא לאגר 6% אלכוהול במרירות בינונית וכדי להוזיל עלויות, רוב משתתפי הפסטיבל רוכשים כוס 1 ליטר ומבקשים רי פיל באוהלים השונים וכך גם טועמים את הבירות השונות, משווים טעמים ומרקמים.

בניגוד לסברה הרווחת, יש גם ילדים באוקטוברפסט, הם באים בעיקר כדי לשחק בדוכנים ובסיום הערב חלק מהם לא מוצאים את הוריהם, כי אלה פשוט בילו ושתו מעל ומעבר למידה. חלק מהפסטיבל כורך את המקומיים גם לעריכת מצעדים מיוחדים בתלבושות מסורתיות ושירים שמחים.
תושבי מינכן, שותפים לאירוע הגדול בעיר, ועורכים חזרות רבות לקראת המצעדים ומגיעים כמובן לחגוג ולשתות, ביניהם גם הצמרת הפוליטית. כאשר למעשה, פסטיבל אוקטוברפסט נפתח בקריאה של ראש עיריית מינכן "הבו בירה הנמזגת מן החבית" ורק אחרי הטקס, כולם רשאים להתחיל ללגום מהבירות, ולהזמין את המיוחדים של האיזור. ביניהם תמצאו את השפצלה גבינה, נקניקיות ועוף שלם בגריל, כרוב כבוש, שוקי חזיר מהרוטיסרי. וכמובן, הרבה אוכל המתערבב עם בירה. עד כדי כך שבשנים האחרונות כמויות המזון שנמכרו בזמן הפסטיבל הגיע ליותר מ-280,000 נקניקיות ומעל 30 טון דגים מעושנים.
באוהלים השונים תגלו בשרים שונים וגם בצקים טובים עם קפה (כדי לקבל זריקת קפאין ומרץ בכדי לחזור ולשתות עוד בירה). בין לבין, תוכלו להנעים את הזמן בפארק שעשועים עם רכבת הרים וגלגל ענק, ריקודי עם בוואריים ומצעדים המתקיימים ברחובות מרכז מינכן עם סוסים ורקדנים בלבוש מסורתי, תזמורות של נגנים עם כלי נשיפה. כאשר אחת המסורות מתקיימת ביום א' בשבוע השני של הפסטיבל בו נערך קונצרט ענק באוויר הפתוח בהשתתפות כל הלהקות שלוקחות חלק באוקטוברפאסט.
מינכן עצמה היא עיר נפלאה לטיולים, כוללת מוזיאונים מרתקים, ארמונות מפוארים ומרחבים ירוקים קסומים כך שתיהנו גם מהפסטיבל וגם מאחת הערים המטופחות והציוריות באירופה...אז הנה כמה טיפים לכבוד הפסטיבל ולמבקרים בו:
מלבד שלל הפעילויות ב-Wisen, כדאי מאוד לבקר גם באוהלים הגדולים: כמו זה של Löwenbräu האוהל הענק שבו יש אריה שואג (זה שעל שמו נקראת מבשלת הבירה). באוהל של מבשלת Winzerer Fhndl ישנה אווירה שובבה מאין כמוה: הבירה יורדת לקיבה וכולם מתחילים לשיר.
השתמשו בתחבורה ציבורית ההגעה ברכב פרטי והחנייה בפסטיבל הינם בלתי אפשריים בלשון המעטה. לכן, מומלץ לכם בחום להגיע לפסטיבל בכל דרך אחרת שהיא. בכלל, זה גם כיף לנסוע באוטובוס או ברכבת ולהתחבר עם המקומיים, ולהתרשם בדרך זו קצת את העיר.
אתגר לשיכורים מינכן היא כנראה אחת מהערים הידידותיות ביותר לרוכבי אופניים ולכן תמצאו בעיר מספר חברות השכרת אופניים וציוד נלווה בעלי ניסיון של עשרות שנים, המציעים מגוון של סיורים ברחבי העיר.
ביזבוזים בפסטיבל Viktualien market הינו שוק אוכל יומי במרכז מינכן, שבו ניתן למצוא מבחר עשיר של מזון טרי ומאכלים ומסורתיים. בין המסעדות הרבות שבמתחם הפסטיבל קיימים גם יותר מ-140 דוכנים, שבעליהם מוכרים בין השאר גם פרחים ומאפים שונים.
רפדו את הקיבה במארינפלאץ שהיא הכיכר המרכזית במינכן, שנוסדה כבר במאה ה-12. זוהי עצירת חובה למי שמחפש מקום טוב עם שפע של היסטוריה, שופינג או סתם קינוח בבית קפה. באזור שוכן בית העירייה בעל החזית המפוארת, ומבנים גותיים אחרים מהמאה ה-19.
בירה לאנינים מי שחפץ לטעום בירה אותנטית מקומית אך אינו מעוניין להתחכך בהמונים העליזים של אוקטוברפסט, כדאי שיקפוץ לאחת ממבשלות הבירה המפורסמות ביותר בעולם Hofbräuhaus. המבשלה נוסדה כבר ב-1589, ועל השולחנות שבו מגולפות דמויות מן ההיסטוריה המקומית. הבירה שם מוגשת בכוסות של ליטר אחד בלבד, וברקע מנגנות להקות בוואריות במשך כל היום.
הייקינג כדי לשרוף קצת קלוריות של הבירה שגמעתם, טפסו ב-306 מדרגות הכנסייה העתיקה ביותר במינכן, בכנסיית סנט פיטר (Alter Peter). אל תשכחו להביא איתכם מצלמה, כיוון שהתצפית שבראשה מציעה נוף בלתי נשכח על העיר. פנים המבנה מקושט בציורים של גונתר וצימרמן.
חזרה לטבע כדי לאזן את אדריכלות הצריחים ומרתפי הבירה, צאו ל"גן האנגלי", אחד הפארקים הגדולים ביותר בעולם, ששטחו נרחב יותר אפילו מזה של הסנטרל פארק בניו יורק. לעתים אף תוכלו לראות בו גולשים מקצועיים, שמצליחים לרכוב על הגלים הקטנים בנהר המלאכותי הזורם בתחומו.
טירה, רבותיי מחוץ למינכן תמצאו את טירת נוישוונשטיין(Neuschwanstein) . שנחבאת היטב ביערות. אך המבנה, בן המאה ה-19, שווה הצצה בהחלט. לודוויג השני החל את בנייתה כמפלט מהציבור הרחב. חדרי הטירה מעוצבים באיכות ומחלונותיהם נשקף נוף מרשים ביותר.

בסטודיו שף-ארז שטרן, אנו יודעים לתת פיתרון ליחידים ולקבוצות ומתלווים לטיולים קולינריים ברחבי העולם וגם לאיזור מינכן ודרום גרמניה. התקשרו אלנו ונדע לתת לכם מענה מדוייק לכל צורכיכם. לחילופין תנו שובר מתנה לקרובים ואהובים בדמות שף פרטי שיתלווה לטיול קולינרי באיזור מינכן.

כבכל השנה, אנו מציעים בסטודיו שף-ארז שטרן ארוחת טעימות על טהרת חומרי גלם מאיזור בוואריה לרגל פסטיבל אוקטוברפסט. הארוחה מתנהלת בדומה לאירועים מחתרתיים שאנו מקיימים מפעם לפעם

 אוקטוברפסט

עמדת שתייה קלה, כולל מיצים ומוגזים. לשולחן: קנקני מים כמו גם סודה
שתייה חריפה: מגוון בירות מכאן ומהעולם שתיה חמה: קפה / תה / שוקו

 

עלות למהירי החלטה המקדימים להזמין מראש: 350 ₪ לאדם. שירות: לא כלול במחיר. לבוש: לא מחייב אלגנטי עד סמארט-קז'ואל. כמות: עד 20 מוזמנים, ישיבה סביב שולחן אבירים אחד. התכנסות 1930-2000. זמן שהות: ללא הגבלה, אך נע בין 3 עד 5 שעות. תשלום: מלא ומראש של כל הזמנה, גם באפליקציות bit או pay או בהעברה בנקאית. הזמנות תתקבלנה עד יום רביעי, 10 באוקטובר 2018, לאחר מכן, העלות תעלה לכדי 350 ₪ פר אדם. ביטולים: עד שבוע לפני האירוע. מיקום והסברי הגעה ישלחו למזמינים בפרטי. כמות מוזמנים מינימלית לפתיחת האירוע: 10

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.