Pin It

מאכלים שכדאי להימנע מהם! במיוחד אם אתם בשנות ה-50 לחייכם. 

במאה ה-20, אפילו עד שנות ה-80, בתקופה של הסבים והסבתות שלנו...התזונה בישראל, הייתה שונה מאוד ממה שאנו מכירים בהווה. באותם השנים, הישראלים ניזונו ממוצרים טריים, טבעיים ומקומיים, שנמכרו קרוב לאזורי הגידול שלהם. רבים מן הישראלים צרכו מהדיאטה הים-תיכונית מבלי לדעת שקוראים לה כך. אך כיום, יש רבים בעולם כולו שאימצו והולכים על פיה.

יש לנו מזל גדול לחיות במדינה שבה מרבית הירקות והפירות הטריים העולים על שולחננו גדלים כאן. לאורך השנים, החברה הישראלית (כמו העולם הגלובלי בו אנו חיים) התבגרה והתפנקה בדרישות שלה. בין אם בגלל פתיחת וחשיפת השווקים לתחרות פועל יוצא של יבוא מוצרים ושירותים, ובין אם בגלל התפתחות החיים המודרניים והנסיעות הרבות של ישראלים מחוץ לישראל. כל זה גרם לישראלים רבים לשכוח את הדיאטה הנהדרת הזו והחלו לצרוך מזונות מוצרים מוכנים מעובדים, אשר עמוסים בתוספים כימיים ובמרכיבים המזיקים מאוד לבריאות, במיוחד עבור אוכלוסיית הסיכון (בגירים מעל גיל 50).

חמאה ומרגרינה

הסיפור מאחורי המרגרינה הוא סיפור של מצוקה ומשבר. המציאו אותה בסוף המאה ה-19 בצרפת לאור מחסור מסיבי בחמאה. כשהשף ארז שטרן למד תזונה כחלק מלימודי הטבחות במכללת הדסה, נשאלה המורה לתזונה מה עדיף: מרגרינה או חמאה? כאישה חכמה היא ענתה בישירות אך עם חיוך: "זה ערלה...וזו טרפה". בניסיונה לומר: שניהם גרועים לבריאות האדם! הרכבה של המרגרינה הינו תחליב הכולל מים ושומן. לפעמים שילוב של שומן מן החי ולפעמים מהצומח. בגלל הקשרים הלא טבעיים של השומן והמים נוצרים קשרים בין-מולקולריים המייצרים שומן טראנס, כלומר שומן בלתי רוויי, אשר מוביל לרמת כולסטרול גבוהה ובעיות לב וכלי דם. בנוסף, יש בה גם הרבה מלח, מה שמגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם.

תחליף: אם כבר שומנים, השתמשו באלה מהטבע. כאשר בראש סולם העדיפויות נמצא שמן הזית.

משקאות קלים

פעמים רבות אנחנו יושבים בבית, בין אם בקיץ על המרפסת (בשנה הבאה של אהוד מנור), ובין בלווית חברים בקפה השכונתי ובלי לחשוב פעמיים מזמינים או מוזגים לעצמנו קולה מוגזים. הצריכה של משקאות מוגזים התפשטה באופן כזה שיש אנשים שממש מכורים אליהם, והם לא מסוגלים שלא לשתות אלא אותם, אפילו מספר פעמים ביום. הסיבה לכך היא שהמשקאות הקלים הם אכן ממכרים, ההרכב שלהם גורם להיות תלוי בהם, וזה הודות לסוכר. המשקאות הללו אינם בעלי ערך תזונתי חובי ומכילים: מים, סוכר וגזים. מעבר לכך הם משמינים בגלל רמות הסוכר הגבוהות שבהם וגורמים לתחלואת סוכרת.

תחליף: החליפו את המשקאות הקלים בשתיית הרבה מים.

לחם מבוסס קמח לבן

הלחם הוא אחד מן המזונות הקדומים בהיסטוריית האדם, ועד היום הוא נחשב כמוצר בסיסי איתו מאכילים את ההמונים. לצערנו, על ציר הזמן, איכותו השתבשה עם השנים. במיוחד נכון הדבר לתעשיית הלחם המשתמשת בקמחים ברמה ירודה, ומוסיפה לתערובת הבצק גם חומרים משמרים ומעכבי חימצון לצורך חיי מדף ארוכים. כמו גם סוכרים, ומלחים ברמות גבוהות.

איכותו הטבעית והארטיזנלית של הלחם יורד ואיזונה של ארוחה מופר ומתערער מה שגורם להידרדרות בבריאות הציבור. בין הגורמים לירידה בערכו הדגוסטטיבי וערכי התזונה שבו תמצאו את יוקר המחייה (אוכלוסיות מוחלשות נוטות לצרוך יותר לחמים זולים ופשוטים המבוססים על קמח לבן ופחות לחמים עשירים בדגנים וקמחים מלאים – הנחשבים לבריאים יותר), תיעדוף קלוקל של סובסידיות למוצרי יסוד שבריאותם נטולה בספק, ומפקירה את בריאות הציבור, ולתחלואה גרועה.

תחליף: לאור תהליך של אפייה עצמית ארטיזנליות בכל רחבי הארץ ,התפתחו מאפיות קטנות מקומיות המייצרות לחמים איכותיים מבוססי מתכונים ברמה עם חומרי גלם טובים אך שווים לכל כיס. מצאו מאפייה שכזו המשתמשת באפייה מסורתית ליד מקום מגוריכם. נסו לבדוק חלופות בריאות יותר המתאימות לטעמכם וכיסכם.

מיצים מבוקבקים

ושוב, העומס אליו קלענו את חיינו, וחוסר בזמן פנוי בו אנו חיים, פגע קשות בבריאותנו. למיצים בבקבוק ובקרטון, כפי שניתן להבין משירן של להקת סקסטה יש זוהר מיתי. במיוחד נכון הדבר בתקופה שגידול ושיווק תפוזים ייצג נאמנה את פניה היפים של מדינתנו ולאור המחסור בויטמין C בתפריט התזונתי שבמדינות אירופה – אליהן יוצאו תפוחי הזהב לאכילה. כיום מיצים מבוקבקים הינם מוצר תעשייתי לכל דבר ועיניין. ראשית, קשה לדעת את מקור הפרי. שנית, יש במיצים שכאלו תוספים לשמירת חיי מדף ארוכים וכמות לא מבוטלת של סוכר מוסף. צריכה מוגברת של סוכר להזכירכם, יכולה ליצור בעיות בריאותיות כמו סוכרת.

פיתרון: אם אתם חייבים מיץ לימון לאיזה מתכון, סיחטו בעצמכם את הפרי בבית. אם לשתייה מדובר: פשוט החליפו את המיץ, בשתיית מים.

טונה טרייה

בסטודיו שף -ארז שטרן, אנחנו ממש אוהבים את חומר הגלם הזה למגוון של מתכוני סב'יצה ומנות עם דגים נאים. מדובר במוצר בעל טעם יוצא דופן ובעל איכות טובה מאוד. זה עשוי להשמע לכם מוזר אך קחו בחשבון שבריאותית, צריכה יומיומית של טונה טרייה אינה מומלצת. דג טונה ניזון מהים בו הוא חי, וצורך כמות גבוהה של כספית במהלך חייו. כספית זו נשארת בגוף הדג לנצח, וככל שדג הטונה גדול יותר, כך גם יהיה בו יותר כספית. דבר זה פוגע מאוד בבריאות האדם, מכיוון שהכספית היא רעל חזק, ויכול לגרום לבעיות בריאות בלתי הפיכות.

מה מומלץ: כמו בפרסומות לאלכוהול, פשוט צרכו במתינות.

תחליף: דגים לבנים אחרים ממשפחת הטונה, כמו אנטיאס.

הידעתם? טונה משומרת אינה מכילה כמות גדולה של כספית כמו הדג הטרי, כך שהיא יותר בטוחה לאכילה.

משקאות אנרגייה

משקאות אלה, הנצרכים כיום באופן קבוע, עלולים לגרום לבעיות בריאות חמורות, כגון יתר לחץ דם, סוכרת או אפילו התקפי לב. הסיבה לכך היא שהם מכילים חומרים מעוררים כמו טאורין וקפאין, וזאת בנוסף לכמויות הגדולות של הסוכר. סוגים אלה של משקאות הם כמו קוקטייל תבערה לבטן שלנו ולבריאות הגוף. עדיף להימנע מהם בכל מחיר.

תחליף: מרגישים עייפים ורוצים להתעורר? שתו תה או קפה שחור.

דגני בוקר

לאורך השנים, רבים התרגלו להנות ממבחר דגני בוקר (cereals) בליווית חלב לגיוון התפריט היומי (בין אם כארוחת בוקר או כארוחת ערב קלה), בדומה לאמריקאים רבים. הפרסומות פיתחו למוצר תדמית חיובית, כזו שניתן לחשוב שמא מדובר במוצר בריאות. אך האמת היא הפוכה לחלוטין. דגני הבוקר עשויים בתהליך תעשייתי. עשירים בחומרים משמרים ומווסתי חומציות, חלקם עשירים בצביעי מאכל מלאכותיים (מסרטנים), והגרוע מכל: בעלי רמת סוכר גבוהה. כפי שכבר הדגשנו קודם לכן, הסוכר מייצר אינספור סיבוכים בריאותיים/ מומלץ לצמצם את צריכתו עד כמה שניתן.

תחליף: שימו לב לערכים התזונתיים שעל האריזה. הקפידו לדרוש וקנו דגנים נטולי סוכר או כאלה בעלי רמת סוכר נמוכה, שאכן יותר בריאים. לחילופין: הכינו בעצמכם גרנולה בריאה עם חומרי גלם איכותיים, שרמתם בשליטתכם, מופחתי סוכר או נטולי סוכר.

מזונות עשירים בנתרן

קיצוניות, היא ההפך מהחיים היפים, ואינה נחשבת לדבר טוב. גם כשמדובר במלח – מינרל הכרחי לתפקודים מסוימים בגוף האדם. אך צריכת יתר ממנו, תגרום לכם בעיה רצינית. היא יכולה לגרום ליתר לחץ דם ולבעיות בכלי הדם, לאגירת נוזלים וכן הלאה. האידיאל הוא לצרוך מעט מלח. מומחי תזונה ממליצים על רמה מקסימלית יומית של לא תעלה על 5 גרם.

תחליף: אם נתרגל להפחית מלח בתזונה היומית שלנו, טעמיהם של המזונות שנאכל – יהיו טיעימים הרבה יותר.

מזונות משומרים

במזונות משומרים יש בדרך כלל הרבה תוספים וחומרים משמרים כדי שהמוצר יישאר טוב לאורך זמן. אך כל זה גורם לו לאבד את הערכים התזונתיים הטבעיים שלו ואת השפעותיהם המועילות. לכן הקפידו להמנע מצריכת חומרי גלם שלא מביאים יתרונות בריאותיים.

פיתרון: הפעם זה מאוד פשוט: הקפידו על שפע של מגשי ירקות טריים או ירקות מבושלים כמו אלה בחנות המשלוחים שלנו.

גבינות שמנות

גבינה היא אחד מחומרי הגלם שאנו מאוד אוהבים וטעמיו מרובים ומגוונים. אצלנו תמצאו בחנות משלוחים מגשי גבינות לאירוח והן מוצרים המבוססים על מוצרי חלב וגבינות למינהן. היסטורית, גבינות יוצרו מאז שחר הציוויליזציה האנושית. יש בה גם יתרונות בריאותיים רבים, כגון ויטמין B12, סידן וזרחן, אך בסופו של דבר, מדובר על חומר גלם בו השומן נחשב כשומן מן החיי, כזה שרווי בכולסטרול. לכן המנעו או הורידו צריכת גבינות שמנות באופן קבוע, כי כך אנו מסתכנים בהשמנה ובעורקים סתומים בשומן.

תחליף: גבינות מופחתות שומן, מוצרי חלב פרו-ביוטים וגבינות טבעוניות ע"ב אגוזים.

מוצרים שמנים

כמו למשל...פופקורן (כאן למטה מוסיקת פופקורן קופצנית של גרשון קינגסלי - מסוף שנות השישים, בגרסת רימיקס של אנזו מארגאליו), אותו ניתן למצוא בשווקים (בין אם מוכן בשקיות או להכנה בבית) אינן בריאות כלל ועיקר. אמנם, האריזות מרשימות, ונוחות לשימוש ולהפעלה (חימום במיקרוגל של כמה דקות בודדות) אך לא פעם תמצאו בהם תוספת של חומרי טעם וריח (מתעשיית הכימיה) וצבעי מאכל. מה שהופך אותם למוצרים מתועשים ומעובדים עם כמויות גדולות של מלחים. השמנים הם לעיתים שומנים מוקשים (מעדות המרגרינה).

תחליף: ירקות ופירות חתוכים הם החטיף האולטימטיבי שבא מן הטבע ומכיל סיבים תזונתיים שעוזרים לנקות את מערכת העיכול.

קטשופ

למרות שאנחנו אוהבים את הטוויסט בפרסומת הבאה למותג היינז...קטשופ בנוי על תרכיז עגבניות, מלח, וגלוקוז סוכר – אלו הם מרכיביו העיקריים. זהו מוצר מעובד ומתועש, כאשר גלוקוז סוכר נחשב כרעל לגוף האדם. מעבר לכך זהו מוצר עם תוספות סוכר ומלחים שמטרתם שימור המוצר וחיי מדף ארוכים יותר מחד, והעלאת שביעות רצון מצד לקוחותיו הצעירים מאידך.

תחליף: העדיפו צריכה של קטשופ נטול סוכר ונטול מלחים.

פיצה

אוי...פיצה, הדבר הטעים העגול הזה, מגיע בקופסת קרטון מרובעת ונאכלת בפרוסות משולשות. יצירה של המטבח הקלאסי האיטלקי שקשה מאוד לעמוד בפני הפיתוי של המאכל הזה, אבל זה בדיוק הסיבה שכדאי לכם לדעת שצריכה רגילה של פיצה יכולה להזיק מאוד לבריאותכם. הבצק עשוי מבצק (כלומר קמח לבן ורמות מלח גבוהות), ושאר המרכיבים – הרטבים, הגבינות, וכל מיני תוספות, ביחד מרכיבים פיצה שלמה אשר מכילה משהו סביב 2,000 קלוריות! רק בשביל לקבל פרופורציות: זאת מנת הקלוריות המומלצת פר אדם ליום שלם. קחו בחשבון שפיצה קפואה מהמרכולים אפילו יותר גרועה, כי הרכיבים שלה אינם מן האיכותיים.

תחליף: דוגרי ביננו: אין לנו תחליף אמיתי לפיצה נפוליטנית טובה ועסיסית. אבל אם כבר קצו כל הקיצין ובא לכם להנות מפיצה טובה....פשוט עשו  זאת בעצמכם.. כשאתם יכולים לשלוט באיכות חומרי הגלם ובתהליך הייצור, כמו בסרטון הבא.

עכשיו, כשעייפנו אתכם עם כל המזונות, שאסור לאכול, ובכל משפחה יש את הדוד שצועק את משנתו על שולחן ארוחת החג: "מה?! אתם לא יודעים שהאוכל הכי טעים, מיוחד ואטרקטיבי לעין....הם המזונות הכי שמנים, הכי לא בריאים, עם רמות הסוכר והכולסטרול הכי גבוה?"...אולי תרצו שף אישי שיבנה ויבצע עבורכם תפריט בריא באופן יומיומי? לשף ארז שטרן יש מגוון פתרונות קולינרי אולטימטיבי. התקשרו עכשיו לטלפון 050-5852785 או השאירו לו הודעה ברובריקות כאן למטה.

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.