המסעדה מתחמקת ממך: טרנד חדש של מסעדות סודיות
הטרנד העולמי החדש: מסעדות שנפתחות לערב אחד או לכמה חודשים, באתרים סודיים עם תפריטים פורצי דרך ועיצוב חדשני, שצריך להיות חבר של חבר כדי לשמוע עליהן. סן פרנסיסקו, ברלין, לונדון וקובה כבר חזק במסתוריות.

על חנויות פופ אפ כבר שמענו: בתי עסק שצצים לרגע, בדרך כלל כדי לקדם מוצר כלשהו, עושים הרבה רעש ואז נעלמים. בחו"ל קוראים להן חנויות גרילה. מסעדות הגרילה, תופעה חדשה בעולם המסעדנות בעולם, הם המשך נגיש של חנויות הפופ אפ. מדובר במסעדה שנפתחת באופן חד פעמי או כמעט חד פעמי בבית פרטי או במבנה ארעי ואז נעלמת כלא הייתה.

למה גרילה, בעצם? בניגוד לחנויות הפופ-אפ, המסעדות שקמות ונעלמות יותר מהר ממאחזים לא חוקיים נועדו לאנשים שמוכנים להשקיע הרבה ולא רק כסף, בשביל ארוחת גורמה. אחר כך הם ירוצו לספר לחבר'ה לא רק על האוכל, אלא גם איך הצליחו להשתחל לרשימת המקומות השמורים במסעדת גרילה שמספר הטלפון שלה לא פורסם בשום מקום. כן, חלק מהקסם של העסק הזה הוא החשאיות המחתרתית. גרילה, לא?

המסעדות האלה, שאת האוכל בהן מבשלים השפים הנחשבים ביותר, הן כה אקסקלוסיביות שרק מעטים יודעים בכלל על קיומן, מיקומן, מספר הטלפון הסודי שלהן ומועדי הפתיחה. רשימות ההמתנה נפרשות על חודשים. פרסום אין בכלל. לפעמים המסעדות נפתחות בדירות פרטיות ואז התחושה היא כאילו מתארחים לארוחה אינטימית בבית של חבר, שהוא לגמרי במקרה שף יצירתי שלא הכרתם קודם.

החשאיות הזאת, היא כמובן טריק שיווקי. מקימי מסעדות הגרילה מעוניינים כמובן בביקוש וברשימות המתנה, הם פשוט רוצים לגרום למתעניינים תחושה שהגיעו אל מין ארץ קולינרית מובטחת שהיה שווה להתאמץ בשבילה. אחרי סינון כזה גם אפשר לתמחר את המנות באופן חופשי שיהיה יצירתי לא פחות ממסופלה הכרובית המוגש לצד סלט קיווי למנה הראשונה.

הנה כמה דוגמאות. Vinko Pepa, מסעדה באנטוורפן שבבלגיה, פתחה מסעדת גרילה בשם Mist, שפעלה חמישה חודשים. הקביעה ההתחלתית הייתה שמדובר במקום זמני מאפשרת לקחת סיכונים, ולשפים לפיכך ניתנה יד חופשית. הוראה דומה קיבלו מעצבי הפנים שבחרו למקום עיצוב פוסטמודרני מחומרים זולים וגסים.

מסעדות גרילה לערב אחד משמשות כמעין תחליף מחתרתי למסעדות מבוססות. מועדון הג'ז הלונדוני Modern Times פתח "סניף גרילה" ללילה אחד במהלך הקיץ הנוכחי וגם בשנה שעברה, באתרים שונים בעיר.
מכל המקומות, דווקא בקובה התופעה נפוצה במיוחד. מסעדות שנקראות paladares שיכולות להכיל רק עד 12 איש (על פי חוק) נפתחות ונעלמות בסלונים ביתיים באופן קבוע. אלה שממשיכות להתקיים יותר משנה הופכות למעוז תיירותי.

בסן פרנסיסקו, רק אם אתם חברים של חברים, תוכלו לאכול ב"גטו גורמה", מסעדה "שנפתחת לפעמים בימי
שני", עם תפריט קבוע של 30 דולר. "השף הביישן" היא מסעדת גרילה ברלינאית שמגדירה את עצמה כ"מועדון ארוחת ערב סודי בברלין ברובע קרויצברג הבוהמייני. שם יבשל לכם את האוכל שף אורח מתחלף, אם תצליחו לתפוס מקום. אגב, הסודיות מתמצה בכך שהכתובת של המסעדה אינה מפורסמת בשום מקום. את שאר הפרטים תוכלו למצוא בבלוג של המסעדה וגם להזמין מקום. את הנחיות ההגעה תקבלו בטלפון.

שני שפים בקליפורניה פועלים תחת השם Blind Pig. החזיר העיוור פותח ללילה אחד מסעדות במקומות לא חוקיים, כי זה חלק מהקטע. פרטים תקבלו רק מפה לאוזן. Orange Arrow האמריקאית, המגדירה את עצמה כ"אגודת ארוחת ערב סודית מוושינגטון" היא כה מחתרתית, שאפילו לאתר שלה לא תוכלו להיכנס אם אין לכם חבר ממליץ שכבר הצליח להסתנן פנימה.

גם בישראל: רשת בלאק בורגר פצחה בתחילת אוגוסט במבצע גרילה שבמסגרתו אנשים שהזמינו משלוח מהמסעדה קיבלו שף עד הבית. השף הוא צחי בוקששתר, שדווקא לא בישל, אלא תפקד כנער שליחויות והביא את האוכל מוכן וארוז בקרטון ופלסטיק. כדי לשמור על קונספט הגרילה המבצע פורסם רק ברשתות חברתיות ובפורומים. השף ארז שטרן מארח כבר מספר שנים סועדים לארוחות גורמה אינטימיות (וגם קצת פחות – עד 30 איש) בלופט מעוצב.

עמוס דרש, טבח אילתי, הפך ביוני השנה את ביתו למסעדת גרילה שפועלת במוצאי שבת בלבד עם תפריט משתנה שמופיע בבלוג שלו. גם אצלו ההזמנות בדוא"ל והוראות ההגעה נמסרות בטלפון בלבד.

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.