למרות שרק קצת יותר מארבעים אחוזי חדירה של מדיחי כלים (dish washer) במשקי הבית בישראל, הייתרונות בשימוש בו ברורים: הוא חסכוני במים ובחשמל, הוא מקל ומוריד מעליכם ולו במעט חלק מעול מטלות היומיום שבבית, ועדיין ניתן בעזרתו לחנך את בני המשפחה (בעיקר הצעירים שבהם) להשתתף בעבודות הבית השוטפות. למי שעדיין לא הבין...זוהי הזמנה ליבואני מכשירי חשמל בכלל ומדיחי כלים בפרט....לממן את הכתבה ולתגמל אותי ככותב פירסומי וקידום מכירות של מדיחי כלים (טלפון ושאר פרטי התקשרות תמצאו למטה). אין ספק כי זהו מכשיר חשמלי שעשוי להקל עליכם את החיים ולעשותם לקלים יותר. בקיצור: תמצית החיים הטובים!

כמו במחול השעות של פונצ'יאלי, מדיח הכלים עוזר לנו לחסוך בזמן. בכל מקרה, אנחנו בסטודיו שף – ארז שטרן כחלק מאמנת השירות שלנו ומהערכים בהם אנו מאמינים, דוגלים בשמירה על איכות הסביבה ובהפרדה של פח הזבל לשלושה: כזה אורגני, כזה של ניילון, פלסטיק ומתכות. וכזה של קרטון ומוצרי נייר. כאן תמצאו את רשימת כל מה שלא מומלץ להכניס למדיח הכלים.

אם אי פעם, פינטזתם על היום בו תוכלו להפסיק לשטוף סירים וכפות עץ, תאלצו להתבדות, כי זה כנראה לא יקרה בזמן הקרוב. את רשימת הדברים הבאים: היצרנים ממליצים שלא לשים במדיח, אלא אם החלטתם שאתם רוצים להרוס אותם, ואז זה על אחריותכם הבלעדית.

חתיכות מזון גדולות

זה אולי ישמע לכם מוזר: אבל מדיח זה לא מטטא ולא מברשת. חתיכות מזון גדולות (כמו שאריות עוגה ממגש אפטרנון תה) עלולות לסתום את ניקוז המדיח או להגיע לכלים אחרים. את מרבית הכלים אולי לא חייבים לנקות לפני העמסתם למדיח, אבל בפירוש כדאי להסיר את חתיכות המזון הגדולות עם מברשת תואמת או קצת מים.

סירים ומחבתות טפלון

אלא אם היצרן מציין זאת במפורש, אל תכניסו כלי בישול עם ציפוי טפלון. עם הזמן, תהליך שטיפת הכלים יכול לפרק את הציפוי, לגרום לו להתקלף במהלך הבישול ולהרוס את גימור הטפלון ששומר הן על הכלי עצמו והן על המזונות שנצרבים עליו.

יציקות ברזל

אסור להכניס יציקות ברזל למדיחים. השילוב של חום המדיח עם חומרי הניקוי ישאירו את הכלים חשופים לחלודה. מים, סבון וסקוצ'ברייט הם חומרי הניקוי הטובים ביותר לכלים מברזל יצוק. אם תדאגו לתחזוקה נכונה של כלי בישול מברזל יצוק הם יכולים להחזיק מעמד לדורות רבים.

זכוכית חלבית

אם תכניסו כלי זכוכית חלביים אטומים למחצה למדיח הכלים יותר מדי פעמים, הצבע הלבן החלבי עלול להצהיב. אל תקחו סיכון. שטפו את הפריטים הללו באופן ידני.

סכיני חיתוך

אתם לוקחים סיכון לא מחושב כשמכניסים סכיני חיתוך למדיח. ראשית כיוון שסכינים יכולות לקהות במדיח. שנית, אתם מסתכנים להחתך בעת העמסה או בזמן פירוק של סכינים חדות, כך שבטוח יותר לשטוף סכינים חדות – ידנית.

פורצלן עם עיטורי זהב

בבתים רבים מקפידים על נימוסי שולחן ומחזיקים כלי פורצלן אסטטיים שאולי יפתיע אתכם לדעת, אבל רובם – מתאימים למדיח כלים. אלא אם הכלים שלכם מעוטרים בגימורי צבע מיוחדים הנצבעים ביד (כמו אלה של רויאל קופנהגן הדנים) או מתכות אצילות (כמו זהב או כסף) – שטפו אותם ביד כדי למנוע שחיקה עד היעלמות הקישוטים. אך, זיכרו כי כלי פורצלן מהיותם כלים שבירים, עלולים להיסדק אם הם מתנגשים גם בשיטפה ידנית וגם בשיפשוף חוזר בכלים אחרים או במגע עם הממטרה שבתוך המדיח, אז סדרו את הכלים במדיח בזהירות.

עתיקות ופריטים עדינים אחרים

השף ארז שטרן דוגל בקוד האתי אך בחיי היום-יום, לא חייבים לקרצף ולשטוף פריטים עדינים כמו זכוכית מנופחת ביד, עתיקות ופסלונים משובחים. פריטים שצריכים להישאר מחוץ למדיח הכלים. בין אם זה כלי יקר ערך או ירושה משפחתית סנטימנטלית, מומלץ להשתמש במטלית לחה או נייר ניגוב כדי לנקות את הפריט הזה ביד.

קריסטל

בדולח הוא זכוכית המכילה מתכת כבדה, לרוב עופרת. בעקבות שימוש במדיח חלק מגבישי העופרת יהפכו לעכורים ומחורצים ולכן יש לפעול תמיד לפי הוראות היצרן הממליצות בדרך כלל לשטיפה ידנית פרטנית ולא במדיח – חלילה.

כלי בישול מאלומיניום

המים במדיח הכלים שלכם נחשבים כחמים מאוד ויכולים להכתים את פני השטח של האלומיניום. גם חומרי הניקוי קשים במגע עם אלומינים המורכב מסגסוגת (תערובת) מתכות. על כן, מדיחי כלים עשויים להקהות את הגימור. גם אם לא אכפת לכם לפגוע במראה של תבניות חד או רב פעמיות מאלומיניום, אל תכניסו אותן למדיח הכלים כי הן יכולות ללכלך כלים אחרים.

סיר לחץ

אל תכניסו מכסים של סיר לחץ בין אם מדובר בסיר לחץ חשמלי או כזה שמניחים על כיריים. חלקיקי מזון קטנים או חומר ניקוי למדיח כלים עלולים להיאסף או להיתקע בווסת או בשסתומי הבטיחות. אחסנת הסיר במזווה הקפידו להשאירו פתוח בעוד המכסה והסיר מופרדים. במצב סגור – אטם הגומי יכול להידבק לסיר לצמיתות ואתם תאבדו את הסיר.

עץ

מים חמים מאוד עלולים לעקם או לסדוק את העץ ולפגוע בגימור הלקה שעל פני קרשי החיתוך וכלי עץ. הם מיועדים לשטיפה ידנית בלבד. כדי לשמור על כלי עץ בצורה מיטבית הקפידו למרוח אותם במשחה מתאימה השומרת עליהם או אפילו בלקה פעם בתקופה.

פלסטיק

סוגים רבים של פלסטיק מסומנים כ"מתאימים למדיח כלים", אך אל תכניסו פריטי פלסטיק שלא רשום עליהם במפורש. אם אתם כבר מכניסים מוצרי פלסטיק למדיח – יש להניח את הפריטים על המדף העליון בלבד. אחרת, קירבה לגוף החימום של המדיח (הנמצא בתחתית המדיח) עלול להמיס או לעוות אותם.

כלים מבודדים וספלי טיולים

חזרתם מטיול במידבר ואתם להוטים להכניס את בקבוק השתייה שלכם למדיח? חשבו שוב. הבעיה כאן היא שהטמפרטורות גבוהות במחזור שטיפת הכלים עלולות לפגוע באיטום הוואקום. עדיף לשטוף אותם ביד.

כלי מטבח בצבע זהב

כדי להנות מאירוע ומאירוח מושלם ובניגוד לכלי כסף (שאת רובם ניתן להיכנס למדיח הכלים), כלי מעוטר זהב יאבד את צבעו במדיח.

כוסות מדידה מודפסות

בזמן הסדנאות שאני מעביר, אשתמש בכוסות וכלי מדידה עם מידות מודפסות. עדיף לשטוף אותן ביד. עם הזמן, חומר הניקוי למדיח הכלים יסיר את הדפס המידות שעל כוסות המדידה, ויהפוך אותן לחסרות תועלת.

תוויות נייר

שובר המתנה שלנו, עשוי נייר אך הסיכוי שתתבלבלו ותכניסו אותו בטעות למדיח כלים שלכם הוא אפסי. מדיחים, יכולים לשחרר ולהסיר תוויות נייר מבקבוקים וצנצנות. פיסות נייר אלו עלולות להיכנס לניקוז של מדיח הכלים או להידבק על כלים אחרים. הסירו את התוויות לפני הכנסת הצנצנות למדיח.

בקיצור, חוץ מניסיונו בבישול, סט הערכים של השף ארז שטרן מוטמע גם בנושאים הקשורים בניקיון, אחזקה שוטפת ושידרוג עיצוב הבית ואירגון מקום העבודה כמו גם עיצוב המטבח. רוצים להכיר את מגוון הפתרונות הקולינריים שלו? הכנסו לקישור או התקשרו ישירות בטלפון 050-5852785 או השאירו לו פרטים כאן למטה

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.