Pin It

אֲבַטִּיחַ הוא אחד מהפירות האהובים ביותר בקיץ הישראלי. הוא מתוק, מרווה, מלא בערכים תזונתיים ובהחלט יכול להיכנס לתפריט הדיאטה הים תיכונית שלנו. לאבטיח מספר יתרונות:

באבטיח יש פחות קלוריות בהשוואה לפירות אחרים, כך שאפשר לאכול ממנו כמות גדולה יותר – מנת פרי של אבטיח היא 3 כוסות (בקוביות) או כ-300 גרם לערך.

כדי לעכב את ספיגת הסוכר מן האבטיח אפשר לצרף אותו למזון אחר שמכיל שומן או חלבון, למשל הצירוף האהוב של אבטיח עם בולגרית – מושלם מבחינה זו.

האבטיח עשיר בסיבים תזונתיים, ולכן מנת אבטיח תשביע יותר מאשר פרוסה של עוגה למשל, באותו מספר קלוריות.

אחוז המים הגבוה באבטיח גורם לכך שהוא יכול להיספר במסגרת הנוזלים היומית שלנו. הוא עוזר להרוות את הגוף, מונע התייבשות, וחשוב למראה הרענן של העור.

חקלאית האבטיח הינו שיח שרוע חד-שנתי ממשפחת הדלועים בעל פרי, המשמש למאכל בני אדם ובעלי חיים.

מוצאו של האבטיח באפריקה המשוונית והדרומית. על אף צריכת המים הגדולה שלו, ניתן לגדל את האבטיח גם ללא השקיה.

האבטיח מכיל גרעינים בצבע שחור. טעמו מתוק, והוא עסיסי מאד. הפירות יכולים להיות עגולים או מוארכים וזה תלוי במגדר הפרי. גודל הפרי מגיע בממוצע לכדי 9 ק"ג. כאשר רוב המשקל (92%) עשוי מים.

צבעו של האבטיח ירוק מבחוץ ואדום מבפנים, אע"פ שניתן גם למצוא אבטיחים בעלי ליבה צהובה. הקליפה יכולה להיות מגוונת בצורתה, חלקה בצבעה או מפוספסת. אבטיחים בשלים מגיעים לגדלים שונים: החל מגודל אפרסק, ועד בעלי מסה של מעל 120 ק"ג.

ערכים תזונתיים באבטיח, מכיל ויטמינים רבים כמו B6, B5, B3 ובטא קרוטן.

בנוסף, האבטיח (בדומה לעגבניות) הוא אחד הפירות העשירים ביותר בליקופן – אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר שיש, שנלחמים במחלות כולל סרטן, ואף עוזרים למניעת קטאראקט. כמו ויטמין C.

מנה בת 250 גרם אבטיח מספקת כרבע מהמנה היומית המומלצת לאדם מבוגר של ויטמין C.

האבטיח מכיל כ-30 קלוריות ל-100 גרם פרי, ושיעור הסוכרים שבו הוא כ-10%–12%. קליפת האבטיח מכילה ריכוזים משמעותיים של ציטרולין.

שימושים בעולם הקולינרי עדויות ממצרים הקדומה מצביעות על כך שהאבטיח נאכל שם כקינוח כבר לפני 4,360 שנה. למרות שזרעי האבטיח העתיקים ביותר, בני כ-6,000 שנה, נמצאו במהלך חפירה ארכאולוגית מהיישובים הנאוליתיים בלוב ושימשו למאכל.

האבטיח הוא אחד מפירות הקיץ האהובים בישראל. למרות שעונת האבטיחים מתחילה בחודש אפריל. מגיעה לשיאה ביולי ומסתיימת באוקטובר.

מלבד אכילת הפרי ניתן לקלות את זרעי האבטיח השחורים או הלבנים להכנת גרעינים קלויים או מה שנקרא במקומותינו: פיצוחים. כמו כן, ניתן להפיק מהם שמן מאכל. אשר משמש את תעשיית הקוסמטיקה והרפואה. זן אבטיח הגרעינים הנפוץ בישראל נקרא מללי, על שם כפר מל"ל בו התגלה לראשונה (1940).

את קליפת האבטיח ניתן להחמיץ (מוכר בעיקר בעדת יוצאי רוסיה ובריה"מ לשעבר). לחילופין לתת כמאכל האהוב על בהמות.

גם ארז שטרן - כשף פרטי, לא בוחל להשתמש בפירות ישראלים בכלל בתפריטיו השונים ובאבטיח הישראלי כדי לרענן את תפריט הבריאות המבוסס על שפע הירקות והפירות של ארצנו בתקופת הקיץ. במזרח אסיה, מקובל לקשט בעזרת אבטיח מפוסל את מזנוני האוכל, כמו בסרטון הבא:

כסמל האבטיח מייצג את ההתנגדות הפלסטינית בשל קרבת צבעיו לדגל הפלסטיני. הוא מייצג את מחוז חרסון שבאוקראינה. הוא מסמן אקו-סוציאליזם. כמו גם, סמל גזעני לאפרו-אמריקאים (הסבר בהמשך).

אבטיח נטול גרעינים הוא זן הכלאה מיוחד אשר פירותיו עקרים ונושאים בתוכם רק מספר מועט של מעטפות הזרע – שקיקים לבנים דקיקים וקלים לאכילה. שמו של האבטיח נטול הגרעינים: האבטיח הטריפלואידי והוא פותח בידי היטושי קיהארה מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטת קיוטו שפרסם את תגליתו כבר בשנת 1951

ביהדות האבטיחים נזכרו פעם אחת במקרא בסמיכות ל'קשואים' בין מיני הירקות שאכלו בני ישראל במצרים "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים" במדבר י"א פסוק ה. עוד בתקופתו של הרמב"ם הוא המליץ על האבטיח למטרות עיכול תקין, ועד היום האבטיח נחשב לאחד המזונות הבולטים בתחום משק הנוזלים בגוף.

בשירה העברית ובמיוחד בגני הילדים, נודע השיר "אבטיח אבטיח" למילותיו של המשורר שמואל בס ובלחן עממי.

בתודעה החברתית החל משחרור העבדים האפרו–אמריקנים בסוף המאה ה-19, החלו שחורים רבים בארצות הברית לגדל ולמכור אבטיחים, שגידולם התאפשר בתנאים חקלאיים אופטימליים בדרום ארצות הברית. בעוד המתיישבים הלבנים השתמשו באבטיח כמוטיב סטריאוטיפי דרכו בזו לשחורים האמריקאים. בעוד שהאבטיח סימל תכונות שליליות שייחסו להם. כגון אי שמירה על ניקיון, עצלנות וילדותיות – תוך שהם מייחסים לאפרו-אמריקנים תיאבון מוגבר לאבטיחים.

בעולם סין היא מגדלת האבטיחים הגדולה בעולם עם 27.94 מיליון טון בשנה. בעוד איראן עומדת במקום שני (בפער) עם 3.95 מיליון טונות. היצואניות הגדולות בעולם הן מקסיקו עם 26.2% מסך היצוא העולמי וספרד25.4% מסך היצוא העולמי

בין שאר הפתרונות הקולינריים של השף ארז שטרן תמצאו גם מגשי אירוח מפנקים של פירות (הכוללים גם אבטיח - כמובן). רוצים מתכוני קינוחים עם אבטיח של השף ארז שטרן? היכנסו ללינק, או התקשרו לטלפון 050-5852785 או השאירו לנו בקשות מיוחדות בעמוד המתכונאי.

 

ותודה לד"ר מיה רוזמן על ההשראה לכתיבת המאמר

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.