Pin It

קרה לכם שהסתבכתם עם המתכון לגפילטע פיש? מבזבזים שעות במטבח בעוד שהפנטזיה שלכם היא בכלל לצאת גדולים בלי להשקיע יותר מידיי בארוחת ערב חג ראש השנה?!? התפריט משעמם אתכם יותר ויותר משנה לשנה?

השף ארז שטרן עם הצעה לתפריט חג מדהים ומתכונים שיעשו לכם חיים קלים.

אני יודע שאני יורה לעצמי ברגל, אך האמת צריכה להיאמר: במשפחתי המורחבת, הוריהן של כל גיסותיי אינם מחשיבים אוכל כעניין מרכזי בחייהם. לעומת זאת, במסגרת המשפחה האינטימית בה גדלתי, אוכל נחשב לסיפור החם של כל חג או התכנסות משפחתית. היו זמנים בעבר שאותי-כשף, קשה היה להזמין לאירוע חג, בלי לפרט מראש ובדייקנות מה יכלול התפריט. לפי התפריט הייתי מחליט אם האירוע בכלל שווה ביקור שלי או לא.

כשחזרתי מלימודים של שנתיים בבית הספר ע"ש פול בוקוז בליון (צרפת) ובראשי רק מחשבות גסטרונומיות, מאסתי בבישולי החג המסורתיים של הורי, שחוזרים על עצמם בכל שנה, והודעתי למשפחה בתקיפות שמעכשיו זה ''או אני או הגפילטע-פיש''. הם לא היו צריכים לחשוב הרבה בשביל להכריע: הגפילטע פיש!!! (כולל הג'לי והגזר לקישוט).
אבל כשהמשפחה חוגגת בביתי, אני תמיד מנסה לגוון, לשנות ולהמציא דברים חדשים, אך כאלה דברים שיתאימו לכל גיל ולכלל בני המשפחה. אין ספק שזו משימה קשה, אע"פ שלראש השנה היא יותר קלה מפסח.
ראשית, יש לזכור את הילדים והאחיינים הקטנים והצעירים (פה הפתרון הוא דווקא קל: כי שניצל עם אורז ישמח כל לב ילד). שנית, לכל מוזמן במשפחה יש את המאכל או המטעם האהוב עליו, למשל הדודה שאוהבת פחמימות ותפוחי אדמה מכל סוג וצורה. או גיסה אחת צמחונית שבעלה (אחי, יבל''א) קרניבור מושלם. אחר אוהב את סלט הוולדורף הידוע, הוריי הם מחרפי נפשם (כבר ניחשתם...) אחר הגפילטע פיש והכבד הקצוץ, אחרת (בת זוגי האהובה) אוהבת קינוחי שוקולד, ויש מישהו מבני המשפחה במעגל השני והשלישי שנזכרים בדקה התשעים שהם בכלל שומרי מסורת ובחג הם מקפידים על כשרות (איפה הנעל לזרוק להם על הראש?...כמו מעשה העיתונאי העירקי על הנשיא בוש). בכל מקרה, אנחנו - הישראלים - אוהבים לחשוב מה יביא לנו העתיד (בתקווה למשהו טוב - כמו בשירם של אילן ואילנית על השנה הבאה).

 


מהשף במשפחה (זה אני, אם עדיין לא קלטתם), מצפים לא רק שירצה את כולם אלא שיצליח ללהטט בין איזון מחד ושפע מאידך ("הרי בשביל מה שלחנו אותך ללמוד בחו"ל?"...ומרביצים בי תורה על הדרך). אירועי חגים בכלל ויהודים בפרט הם הזדמנות מצויינת כדי לחבר ולהעמיק את הקשרים הפנים משפחתיים. ובעיני, הם הזדמנות מצויינת (גם אם לפעמים משאירה תחושה של אילוץ) לבדוק את מערכות היחסים שלנו עם קרובים ורחוקים ולהקיף את עצמנו באנשים אוהבים ותומכים. ואין כמו בני משפחה כדי להתייעץ על מר גורלנו או לשתף על הצלחותינו...במיוחד כשיש אוכל טוב, מטעמים ואוירה נעימה סביב השולחן. בנוסף לתפריט המוצג כאן כמקשה אחת, אף על פי שבפועל הוא בגדר המלצה בלבד. אנו מקפידים על בדיקת צרכים עם כל לקוח ולקוח כדי להבין איך זה עובד. במידה ואתם רוצים להרשים את האורחים שלכם ולהזמין מטעמים על פי התפוצה שלכם או העדה של המוזמנים, תוכלו תמיד להיוועץ בחנות המשלוחים שלנו בה תמצאו מבחר ענק של מגשי אירוח ומטעמים המותאמים לצרכים של כל לקוח וקבוצה.

ובאותה מידה שאתם מוזמנים לארוחת החג, תוכלו לרכוש מהשף ארז שטרן שובר מתנה קולינרי ומיוחד למי מבני המשפחה או למארחים של שף מארח עם ארוחה מפנקת אותה יוכלו לממש בהמשך החג או לאחריו.

ראש השנה

 

סדר הסימנים לראש השנה

בהיסטוריה היהודית, בדומה לצלחת האפיקומן בפסח נהגו לאכול בעזרת סימנים בסעודת ראש השנה, ולהצמיד לכל סימן ברכה על פי טבעו, שמו או צורתו.

תפוח בדבש

נוהגים לאכול תפוח בדבש ואחר שאוכלים יאמרו:

יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה

ראש דג / ראש כבש / ראש אייל

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים, שנהייה לראש ולא לזנב

תמר

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שיתמו שונאינו ואויבנו

רימון

יהי רצון מלפניך שתרבה זכויותנו כרימון

רוביא (שומר)

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שירבו זכויותינו

הכרתי (כרישה)

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שיכרתו שונאינו

הקרא (דלעת)

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שתקרע רוע גזר דיננו ויקרא לפניך זכויותינו

סילקא (עלי סלק)

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שיסתלקו אויבנו ומשטיננו

דגים

יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים שנפרה ונירבה כדגים

 

  

∗ המנות המופיעות בתפריט בצבע זהב הינן מנות המיוחדות לחג.

∗ התפריטים באתר זה מייצגים את יכולתיו של השף ארז שטרן, אך אינם מחייבים אותו לדבוק בתכולתם המלאה

 

ציון 0 מתוך 5 - הצביעו 0
Thank you for rating this article.