Pin It

המזרח התיכון ספוג במורשת עשירה ובדקויות תרבותיות, ועיצוב הדור הבא של מתקני התיירות באזור דורש גישה ייחודית לניואנסים.

מכיוון שישראל כרתה ברית (הסכמי אברהם) עם מדינות המפרץ (שבעקבותם גם עם מרוקו וסודאן חתמו על הסכמי נורמליזציה) אשר להם משמעות אסטרטגית ארוכת טווח, במיוחד מבחינה תיירותית על כלל המדינות באיזור הים התיכון ובמזרח התיכון בכללותו. כל זה אינו משל ולא חלום (בשירה של נעמי שמר "מחר" בביצוע להקת הנח"ל). כאשר אדריכלים נותנים משקל רב לשיקולי עיצוב הנעים בין ההבדלים התרבותיים לקיצוניות אקלימית. במאמר זה תמצאו מספר דרכים שונות בהן חברות לעיצוב מתקנים תיירותיים מתייחסים לאלמנטים מרכזיים בבנייה במזרח התיכון כאשר חלקם מעוטר בפרסי עיצוב וחלקם בפרסי אדריכלות כמקובל בתחום.

תגובה רספונסיבית לאקלים בעזרת ארכיטקטורה עממית.
כאשר טמפרטורות מרחפות מעל 40 מעלות צלזיוס בצל במשך יותר ממחצית השנה, כיוון הבניין הוא אחד השיקולים הראשונים בזמן התכנון. מיקום האתר של בתי מלון באמירויות הגביל את צוות העיצוב, וחייב את חלונות האורחים לפנות מזרחה ומערבה. מחקרים סולאריים בוצעו כדי ליצור מערכות הצללה מתוחכמות משני צידי הבניין, לא רק כדי להפחית את הרווח הסולארי, אלא כדי להפחית את הסנוור ולשפר את הנוחות בחדרי האורחים. מדרכות בכל קומה שנייה מאפשרים ניקוי קל של החלונות ומערכות ההצללה לאחר סופות אבק ולחות האופייניות לאזור המדברי על סף המפרץ הפרסי. חופות מעל אזורי הפוגה חיצוניים נחוצות בחלק גדול מהשנה ומערכות HVAC (חימום, וונטילציה ומיזוג אויר) צריכות להיות חזקות, חסכוניות, עמידות ויעילות כדי למזער את צריכת האנרגיה.

במדבר כידוע – מים הם מצרך יקר.
מכיוון שחלק גדול מהאזור מסתמך על מתקני התפלה כדי לספק מים, ההשקיה מוסדרת בקפדנות. באמצעות שימוש בחיי הצומח האזוריים, כגון עצי גף, מספקים מיכשור תואם איזור לצורך מיזעור השימוש במים. מפעלי מיחזור מים באתר משמשים להשקיה יעילה של שטחים ירוקים.
במהלך ההובלה, המים מתחממים בחום עז, ויש לקרר אותם לפני השימוש. אור שמש אכזרי אומר שאחסון עילי על גבי גגות – אינו אופציה לקירור. תחומי שיפוט מסוימים, כמו בכווית למשל, דורשים לאגור מים במיכלים תת קרקעיים או במגדלי קירור לפני שהם מופצים. לאחר מכן נדרשות משאבות להעביר מים ליעדם. יתר על כן, השימוש במקוואות ואגמי מים גדולים פתוחים אינו מומלץ עקב יחס האידוי הגבוה כל השנה.

הכרה במורשת עשירה תוך כדי תנועה קדימה.
פיתוח והתאמה של ארכיטקטורה וחללי פנים המזדהים עם המורשת המקומית, תוך מתן מטרה פונקציונלית. הים הוא נושא ציבורי משותף בקרב מדינות חוף רבות באיזור כמו עומן, קאטר וערב הסעודית החיים בהרמוניה עם נושאי הים. בין אם בשימוש כאומנות, או כנקודות הכוונה ואיתור דרכים. וכמובן שחיצונית לשפע של מבנים ארכיטרטוניים יש מראה המזכיר את עולמות הים והמים, המספקים רלוונטיות לדייגים ולשולי פנינים שהאיזור משופע בהם, ובמקביל מייצר הקשרים אילוסטטיביים רחבים.
במבני תיירות רבים, תמצאו רמזים עיצוביים ממכשירי הצללה מסורתיים של עץ הידועים כמשרביה להגנה מפני השמש. עיצובים רבים ברחבי ערב הסעוודית שואבים השראה מעלי ועצי התמר המנצל את הצורה הפיסולית כסמל לתקווה וריפוי. 

מבנים הממזגים עיצוב עם תרבות
חלק מהלקוחות ורשתות בתי המלון יעדיפו ארכיטקטורה מסורתית כדי לעזור לאורחים להרגיש בנוח מחד ובאותנטיות לסביבה ולמקום – מאידך. בעלי אמצעים בכל העולם והאליטה הכלכלית בפרט, אוהבים את החיים היפים ולכן מצפים ואפילו דורשים שמתקני תיירות ישולבו עם חיי קהילה באזורים חקלאיים שמרניים, מחוץ למרכזים עירוניים. הרגישות לקהילה המקומית חשובה, ולכן הצוות התמקד בפיתוח עיצוב המנצל אבן מקומית לחזיתות החיצוניות. כדי להפחית את תחושת החרדה, תוך היכרות עם קהילות חקלאיות מקומיות, נערך הפרויקט סביב ואדי, או עמק, הכולל אלמנטים טבעיים המשתלבים בחלל הלובי. חדרי תפילה לגברים ולנשים, ולפעמים אפילו למסגדים, משולבים במיקומים נוחים של העיצובים.

דקויות תרבותיות
מבחוץ, המזרח התיכון יכול להיראות כמדבר אחד גדול, אבל לכל מדינה יש אינטרסים תרבותיים ספציפיים שצריכים להיות מיוצגים בכבוד. יש מדינות שמרניות יותר מאחרות, ולכן חשוב להבין את רמת ההפרדה בכל הזרמים השונים ברחבי בתי המלון על מתקניו השונים. ההבדלים יכולים לכלול חדרי המתנה נפרדים לגברים ולנשים בחלקים מהאזור.

פְּרָטִיוּת
שירותי ספא ויעוץ בריאות הם נושא רגיש במזרח התיכון ואורחים כמו גם מטופלים רבים אינם רוצים לחשוף את בעיות בריאות שלהם או לחשוף את גופם ברבים. שימוש בסמים ובריאות נפשית גובלים בטאבו, ויוצרים אתגר במתקנים שכאלה. לכן מושם דגש על רגישות בהפרדה בין אורחים ומטופלים שמתקבלים במתקני ספא למינהם. הוסיפו לכך גם מנהגים דתיים המגבילים נשים במרחב הציבורי בבורקה במדינות ערביות, או כיסוי הראש לנשים בישראל.

תכנון למשפחות גדולות
משפחות נוטות להיות גדולות יותר במזרח התיכון מאשר במדינות המערב, ובמקום מבקר אחד או שניים, אורח עשוי לבוא כקבוצה בת שישה או שמונה נפשות. חדרי אורחים יהיו על כן מתוכננים למשפחות רבות ילדים, ובשטחים הציבוריים תמצאו שולחנו או מסגרות אירוח המיועדים להכיל מספר משפחות גדולות. כך גם לגבי שילוב של חדרי שירותים במרחבים ציבוריים הוא בראש סדר העדיפויות של מעצבים רבים.

קיימות
עליית עלויות האנרגיה ומציאות אקלימית קשה גורמים לכך שהקיימות נדחקת לקדמת הבמה של האתגרים הייחודיים של האזור. דובאי למשל, דורשת רשימת בדיקה לקיימות בעת הגשת היתרי בנייה, ומדינות אחרות דורשות מינימום של עיצוב שווה ערך ברמתו ל-LEED Silver עבור פרויקטים של בתי מלון (ראו לדוגמא את עבודות השיחזור והשיפוץ של מלון The Jaffa ביפו). על המעצבים העובדים באיזור להמשיך ולעודד לקוחות ועמיתים לתמוך ביוזמות יעילות באנרגיה.

גידול מהיר
במזרח התיכון יש מעמד גדול של הכנסה בינונית עם ציפיות הולכות וגדלות, רשתות בתי מלון וחברות עיצוב ואדריכלות יוצרים את הדור הבא של מתקני התיירות שעונים על צרכי האוכלוסיות החיות באזור. ערים כמו דובאי אמורות להגדיל את אוכלוסייתן בכמעט פי ארבעה מגודלן הנוכחי ולאורך ה-20 השנים הבאות, וההשקעות בתחום הבילוי, הפנאי והתיירות מתקשות לעמוד בקצב.

עכשיו שפתחנו לכם טיפה את התאבון האדריכלי בטח תרצו לשמוע המלצות טיול עם חותמת קולינרית של שף ליעדים חדשים שנפתחו לישראלים במזרח התיכון? זקוקים לשף פרטי שיתלווה אליכם לטיול עיסקי או משפחתי באיזור או בכל יעד אחר בחו"ל? רוצים להעניק שובר מתנה ייחודי של שירותי שף פרטי לחברים קרובים או בני משפחה? לשף ארז שטרן יש את מגוון הפתרונות הקולינריים האולטימטיבי לצרכים של כל לקוח.

 

ותודה לעלא חסון ובן גונזלס על העזרה בכתיבת המאמר

ציון 4 מתוך 5 - הצביעו 1
Thank you for rating this article.