Pin It

כלי שולחן מכסף, יוצרים ערך לדורות. כלי אכילה לשולחן עשויים או מצופים כסף – לא רק שמשדרגים את נראות עריכת השולחן (בין אם מדובר בשולחן חג משפחתי או ארוחה עיסקית רישמית עם שותפים), הם גם משדרגים את אווירת הארוחה והאירוח יחדיו.

בדיוק כמו ששף פרטי צריך לדעת ולהבין בחומרי גלם איכותיים הגדלים על פי עונות, כך גם עליו להכיר ולכבד את מסורת עריכת השולחן על ידי צוות השירות והמלצרים. הרי אין ויכוח בין אנשי מקצוע מתחום המזון והמשקאות כמו גם מסעדנים כי סט סכו"ם עשוי כסף הוא מוצר שמעורר בנו רגשות נוסטלגיה וגעגוע, הוא מחבר אותנו למשפחה ולמסורת ויש שרואים בו יצירת אומנות של ממש, המרחיקה את הקשר עד בתי המלוכה האירופאים ובתי עשירים וגבירים בכל רחבי העולם.

יש משהו מקסים, אפילו מהפנט, בסיפור גלגולו של הסכו"ם, החל מהימים שבהם המזלג נחשב לאביזר דקדנטי ומגוחך, המצאה חדשה ומשונה מסוף ימי הביניים (אז עוד היה בעל שתי שיניים בלבד). כאשר המזלג ביקש להצטופף על השולחן לצד הסכין והכף, הוא הצליח לעשות זאת רק במהלך המאה השמונה עשרה. כאשר עד אז נחשב לפריט אישי של הסועד. 

 

האם אתם יכולים לדמיין בראשכם, את אותו אציל נכבד מתיישב לארוחה אצל מארחו ומוציא מנרתיקו את המזלג האישי שלו? ועוד יותר מזה, את המבטים הנדהמים של הסועדים הקרואים לשולחן? יקח כמה דורות אחר כך, כאשר צאצאיהם של אותם אצילים (אלו לפחות שהצליחו לשמר על הייחוס החברתי המתאים) שיכירו באופן מעמיק את כללי הנימוס המקובלים לצד השולחן, כדי שחלילה לא יתבלבלו בין כף המרק לכף הקינוח. סטים של כלי כסף מהודרים, הפכו ברבות הימים ליצירות אמנות של ממש בעוד היצרנים הפכו את אומנותם לדרגה של מורשת עולמית של אסטטיקה עדינה ועיצוב, המייצגים חיי מותרות, אבל לא רק - כיוון שעריכת שולחן ושימוש בסכו"ם הפכו ברבות השנים גם למנהגים של נימוסי שולחן (כפי שמסביר לנו בסרטון וויליאם הנסון).

זהו סוד הקסם של סכו"ם כסף כאשר היצרנים המובילים בעולם מייצרים סכו"ם כסף בסגנון דומה מאוד לזה שהיה קיים מזה מאות בשנים. גם אם יש בהם נגיעות מודרניות, הם תמיד יתכתבו עם הסגנונות הקלאסיים. זאת מפני שסכו"ם הוא מוצר נוסטלגי, הערך שלו אינו נובע רק מערך מתכת הכסף עצמה אלא גם מהרגש והזכרון שהוא מעורר, כפי שתווכחו לראות בסרטון של כריסטופל הצרפתי.

במקור, סטים של סכו"ם היו עשויים מכסף, כי זה האחרון נחשב כמתכת קלה לגילוף ולעיצוב במידה רבה. בכל אופן, הרבה יותר מכל מתכת אחרת. בעבר (טרם מציאתם ושימושם של הנירוסטה והניקל כאלטרנטיבות לכלי הכסף), מתכות אחרות ייצרו טעמי לוואי במגע הפה עם המתכת ולכן כסף שנחשב כמתכת אצילה – נטה שלא להשאיר טעמי לוואי שכאלה (במיוחד כאשר ניקו אותן בין שימוש לשימוש).

הדרך הטובה ביותר לזהות סכו"ם כסף היא בחינת המשקל הסגולי שלו, שנמוך משמעותית מסכו"ם מצופה כסף או מכל מתכת אחרת. הכסף היא מתכת שתמיד תיראה טוב, גם אחרי שנים, ולכן אין למוצרים האלה תאריך תפוגה. לא משנה כמה ישן הסכו"ם, ניתן לחדש אותו כך שהוא ייראה חדש לגמרי, הוא יבריק על השולחן כאילו נקנה זה עתה.

אם אתם חוכחים לרכוש סט סכו"ם מכסף – צריך להבין כי לא מדובר במוצר תלוי אופנות משתנות ומתחלפות. כאשר בעולם עיצוב כלי הכסף, אפשר להבחין בין שני סגנונות עיצוב עיקריים:

הראשון הוא הסגנון האנגלי, הנחשב לנקי יותר ובעל קווי מתאר חלקים ונקיים, המתאים גם להגשת אפטרנון תה (למרות היותו של הטקס מאמצע המאה התשע עשרה).

בעוד השני, הוא הסגנון המזרח אירופי המעוטר בנגיעות קלות של קישוטים שונים ונחשב למצועצע וגנדרני יותר.

מה שמבדיל בכל זאת את סכו"ם הכסף שמיצרים בשנים האחרונות הוא שהסכו"ם עשוי מסגסוגת כסף טהור בדירוג של 92.5%, הידוע בכינוי Sterling Silver, ואם לא די בזאת, את הסכו"ם שמיוצר היום ניתן גם לשים במדיח הכלים. אם בעבר המליחות והחום של המדיח היו עלולים לפגוע בסכו"ם הכסף, היצרנים של היום התגברו על הבעיה הזאת. כאשר היום אפשר לשים את סכו"ם הכסף (ואפילו כאלה המצופים בכסף או בזהב) ללא חשש ובאחריות היצרן.

לאלה המעוניינים לרכוש סט סכו"ם כסף בלי להתחייב בהוצאה גדולה ניתן למצוא כיום גם כלי סכו"ם מצופים כסף מאותם יצרנים ובתי מלאכה במחירים סבירים למדי.

אם תשאלו את השף ארז שטרן, המבקר ברבים מבתי האלפיון העליון, תשמעו שלדעתו – סכו"ם כסף תמיד ייראה יוקרתי ואיכותי והשנים עושות לו רק טוב, כשהוא מתיישן הוא נוכח יותר, הוא משתבח, ללא ספק ירושה יפה ומכובדת לדורות הבאים.

רוצים לקיים אירוע ייחודי ולהרגיש במחלקה ראשונה? – כדי שגם כלי הסכו"ם ישאירו חותם על האורחים? לשף ארז שטרן מבחר פתרונות קולינריים והוא עובד גם עם מגוון חברות להשכרת ציוד – שמתאימים את הציוד לצורכי כל לקוח וקבוצה. בין השאר תמצאו חברות שעובדות איתנו ומשכירות כלי אוכל וסכו"ם מכסף.

ציון 5 מתוך 5 - הצביעו 2
Thank you for rating this article.