Pin It

חברות תעופה אזרחיות רבות מחפשות אפיקי צמיחה והתפתחות תוך התאמה לצרכי הלקוחות, ודווקא במחלקות היוקרה. בעולם של תחרות בתעופה האזרחית המשתנה (יטיב לספר לכם על כך סקוט קירבי - מנכ"ל יונייטד), אחד הסגמנטים שהתפתחו בענף (ובמיחד עד לתקופת הקורונה) הינו הכנסתם של שפים פרטיים במחלקות היוקרה שבמטוסים.

הימצאותם של שפים שכאלה על סיפון המטוסים מביאה איתה חווית אוכל ברמה של מסעדות יוקרה או מעולמות אירועי הגורמה. מעצם היותם כלי תחבורה אוירי, אכילה במטוסים הפכה לתרבות הסעדה מעופפת בגובה של 35,000 רגל ומעלה.
עם מגבלות מקום ובטיחות על סיפון המטוסים-עצמם, תפקידם של שפים מעופפים (לא נעים להגיד) מתמצא ברוב המקרים בחימום מחדש של האוכל (שהוכן במפעלים המיועדים לכך – על הקרקע). אף על פי שתביעת האצבע המקצועית של כל שף ושף באה לידיי ביטוי בשיכלול המנות באופן אסטטי לכדי מראה ייצוגי, מזמין ומעורר תיאבון. לשפים שכאלה יש את הגמישות והיכולת המקצועית לשנות מרכיבים שונים במנה כזו או אחרת, או להוסיף עוד רוטב כדי לענות על הטעם של כל אורח ונוסע במחלקות היוקרה. כחלק מהפינוק במחלקות שכאלו, ביכולם גם לתזמן את המנות על ציר זמין הטיסה. שפים שכאלו, עוברים הדרכה בהתאמת יכולתם הקולינרית והמקצועית – לתנאים המוגבלים שעל הטיסה ומציעים שירות אדיב ואישי יותר, פנים אל פנים, המאפשר יותר אינטראקציה בין האורחים לשף.
גם השף – ארז שטרן מלווה קבוצות קטנות ואינטימיות בטיסות פרטיות לחו"ל או אפילו מתאים כשף אישי לנסיעות ברחבי הגלובוס. מתוך הניסיון שצבר לאורך שנים רבות מתאים השירות במיוחד לקהל המשתייך לאלפיון העליון שידו משגת להתפנק בשירות מיוחד שכזה.
בכל אופן, לחברות תעופה בתקופה של צורך בבידול תדמיתי, זהו מוצר שאכן עוזר לחלקן לבלוט על פני מתחרים גדולים וחזקים. במיוחד כאשר רוב החברות שנביא ברשימה כאן מטה הינן חברות בינוניות בגודלן.

אתיאד אירוויז חברת התעופה מאיחוד האמירויות שוכרת שפים מוסמכים ממסעדות בעלות ארבעה וחמישה כוכבי מישלן לעבודה במחלקה הראשונה של החברה. השפים שלה בטיסה מפקחים ומנהלים את כל פעולות המטבח תוך הבטחה שהאורחים יקבלו את השירות ואיכות מזון הטובים ביותר בזמן הארוחות במהלך הטיסה.

לגולף איר מבחריין היא אחת החברות הותיקות שהחלו להציע שירותי שף פרטי על טיסות אזרחיות ולכן היא מחזיקה צוות של 100 סקיי שפים המשרתים לקוחות ב-Falcon Gold (מחלקות היוקרה על סיפון מטוסיה ארוכי הטווח). שירות ה-Sky Chef שהושק בשנת 2003, עוזר ומאפשר ללקוחותיה להיות שותפים בתפירת תפריט ארוחה על פי בחירתם מתפריט הטיסה לאחר שדנו באפשרויות ובאופן שבו הם רוצים שהבחירה שלהם תוגש. לאחר מכן, סקיי שף מכין אותו באופן אישי וממליץ על כל משקה נלווה ממרתף השמים הכולל משקאות קלים, יינות, משקאות חריפים ושמפניה מבצירים נדירים.

לאוסטריאן איירליינס היה תקופה מסויימת שירות של שף המעופף מחברת הקייטרינג גורמה Do&Co (חברת הבת של אוסטריאן המספקת שירותי מזון ולוגיסטיקה גם לטורקיש אירוויז) שעושה את הליטוש לפני שהאוכל מוגש לאורחים במחלקת עסקים בטיסות ארוכות הטווח. באוסטריאן תמצאו גם סומלייר (מלצר המתמחה בשירות והגשת יין) על סיפון המטוס כדי לייעץ ולהתאים לאורחים את היינות הטובים ביותר שילוו את בחירת האוכל של הנוסעים במחלקת העסקים של החברה.

טורקיש אירליינס נכנסה למיזם משותף עם חברת הקייטרינג גורמה האוסטרית Do&Co והציגה את שירות השפים המעופפים משנת 2010 באמצעות תפריט שבועי, שפים מגישים מגוון עשיר של מנות טורקיות אותנטיות ובינלאומיות על ידי הכנת ארוחות על הסיפון בליווי מרכיבים טריים. נכון להיום, לטורקיש איירליינס יש 268 שפים מעופפים ו-254 שפים מעופפים המשרתים בכל הטיסות ארוכות הטווח וכן כמה מהטיסות הקצרות יותר של חברת התעופה בהתאם לסוג המטוס.

גרודה אינדונזיה השיקה את שירות הפרימיום במחלקה הראשונה שלה כאשר קיבלה את מטוסי הבואינג 777 הראשונים שלה. חברת התעופה הלאומית של אינדונזיה הצטרפה לחברות תעופה מובילות אחרות כדי להציע שף על סיפון המטוס בכדי לעמוד בסטאנדרט שירות גבוה ללקוחותיה הטסים במחלקה הראשונה שלה. על הסיפון Garuda Indonesia מציעה מבחר של מאכלים מאינדונזיה, מהמזרח הרחוק ומאירופה. החברה האינדונזית הכשירה למעלה מ-100 שפים על הסיפון. בכך, היא מצטרפת לברית התעופה SkyTeam (למעשה משנת 2014).

תרצו להזמין שף אישי לטיסתכם הקרובה במטוס הפרטי שבבעלותכם? לשף ארז שטרן מגוון פתרונות קולינריים גם לטסים במטוסם פרטי לחו"ל. התקשרו עכשיו 050-5852785 ונארגן לכם כל מה שתזדקקו לו כאילו ביקשתם זאת מהקונסיירג' שלכם.

ציון 1 מתוך 5 - הצביעו 1
Thank you for rating this article.